Max Schultz drog fullt i Härnösand

MaxSchultzMetropol

Metropol i Härnösand, hemvist för Öbacka Jazz & Blues, är inte fylld till mer än hälften drygt tjugo minuter innan Max Schultz Band ska inta scenen.

 

Max har spelat i stan några gånger tidigare och jag hör lite förvånat någon säga ”det blir inte fullt ikväll som förra veckan”. Max stiger upp på scenen tillsamman med Magnus Grahn, trummor, Christian Spering kontrabas och Joakim Milder på saxofon. Spering inleder med ett flera minuter långt och imponerande basintro.

De övriga i bandet kollar in varandra och från basens vackra nordiska utryck sprider sig dess toner till gitarr och sax, mycket vacker musik. I övergången till nästa låt som sträcker ut sig till mer än tjugo minuter ser vi att Metropol snart är fullsatt. Bandets flöde av improvisation över nordisk folkton till bluestema, med Max och Joakim i centrum engagerar, och Max avslutar första set med Clean Shirt på nylonsträngad gitarr där spänningen mellan melodiskt mjuk ton från hans gitarr och Milders expressiva utryck möts.

Andra set inleds med rockjazz och Magnus Grahn, som hittills varit rätt anonym, kliver fram och visar sitt rytmiska kunnande. Därefter är det som om hela bandet låter sig inspireras. Max fortsätter med att tillåta bandet och sig själv att spela än mer inspirerat, och mötena mellan det välordnade och fria oväntade tillåts alltmer utrymme.

Bästa låt enligt undertecknad kom i mitten av andra set, Apple, med Max åter på akustisk gitarr. Den belönades också med kvällens varmaste och längsta applåd. Även Max och bandet trivdes med sin publik, som fick höra två extranummer följt av publikens ovationer.

Med Max komplexa och omfångsrika utryck på sin gitarr ringande i mina öron hör jag på vägen ut från lokalen ”vad han spelar finstämt och melodiskt samtidigt som han låter sin gitarr ljuda blues!”

Jazz är ordet.

Anders Olofsson

Max Schultz Band
Metropol, Härnösand 2 februari 2011
Max Schultz g, Jokim Milder saxofon, Magnus Grahn dr, Christian Spering b