Melodic Melange levererade en mångsidig musikalisk mix

Foto: Margareta Linnskog

Anders Hagberg Melodic Melange
Contrast, Eskilstuna, 15 november 2018.

En ljummen höstkväll i november är det så dags för Anders Hagberg Melodic Melange att göra nerslag i Eskilstunas musikliv. Gruppen är en av flera aktörer som inom ramen för satsningen Samspel ger ett antal konserter. Samarbetsorganet MAIS (Musikarrangörer i Samverkan) är huvudman för Samspel på uppdrag av Statens Musikverk. Av de fem genrer som projektet omfattar har Hagbergs musik placerats i kategorin jazz. Uttrycket ”Melodic Melange” (”melodisk blandning” på svenska) pekar på mångfald och bjuder in till en musikalisk blandning. Konserten i Eskilstuna levererar världsmusik av bästa märke där arabiska musiktraditioner möter skandinavisk folkmusik men där jazzens väsen är allestädes närvarande – en aspekt som faller sig naturlig med tanke på att flöjtisten och sopransaxofonisten Anders Hagberg började sin musikaliska bana som jazzmusiker. Med tiden har han breddat sitt konstnärskap genom att införliva folkmusiktraditioner från olika delar av världen.

Ahmad al Kahtib öppnar upp den egna kompositionen Salma a capella och det lutaliknande, bandlösa stränginstrumentet oud klingar mjukt och lite svajande. Hagbergs flöjt och Johannes Lundgrens kontrabas ansluter och bygger ett repetitivt ramverk, som finner stöd i slagverkaren Lisbeth Diers rytmiska trumfigurer. Harmoniunderlaget är enkelt och ger goda förutsättningar för improvisatoriska inslag. Al Kahtib briljerar med välartikulerade löpningar och rytmisk balans. Gränsen mellan noterade delar och improvisatoriska utflykter blir oviktig. Styckets slutfas ser tight ensemblespel som involverar flöjt och oud med stabil underbyggnad av basen och rytminstrumenten.

Hagbergs låt Inga är tillägnad en gammal samisk kvinna, numera bortgången. Basflöjtens säregna klang träder fram med lugna, djupa toner, som påminner om det karakteristiska soundet hos en didgeridoo. Flöjtens mjuka toner landar snart i tillbakalutad, sparsmakad improvisation medan basen sätter en stadig fyrtakt till ett traditionellt vispkomp på golvpukan. Härjedal in Blue blandar polska från Härjedalen med arabisk musik. Lundgrens Om olyckan vill vädrar sopransaxen och bjuder dessutom på ett lysande bassolo. I upptempolåten Dancing Stone är det full fart från första tonen och här levererar Hagberg ett alldeles fantastiskt sopransaxsolo – snabba löpningar med skönt jazziga förtecken. Och när sax och oud kommer samman för ett unisont parti med snårigt material då peakar hela gruppen. Låten Banfora hämtar inspiration från samisk jojk och här är det altflöjten som kommer till tals. En rejäl portion rymdklang bidrar till att skapa en trolsk stämning men framför allt är det den musikaliska känsligheten som gör atmosfären så speciell. Som lyssnare vill man bara luta sig tillbaka och sjunka ner i ett meditationsliknande tillstånd.

Leif Linnskog

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.