MILES DAVIS – The Complete Columbia Album Collection

the_complete_columbia_miles.jpg

 

Recenserad i OJ 1-10

MILES DAVIS
The Complete Columbia Album Collection

70 cd (52 album), 1 dvd och en bok.

Columbia Legacy 88697524922

••••• 

Det här är en återutgivning av de originalskivor (lp och cd) som producerades med Miles för Columbia mellan 1955 – 1985, plus en inspelning från Paris Festival International De Jazz 1949 och två konsertvideos med Miles’ 60-talskvintett inspelade i Karlsruhe och Stockholm 1967. Cd-förpackningarnas omslag (i papp) återger de ursprungliga lp-omslagen. Allt är samlat i en box där 52 album finns på 70 cd + en dvd. En bok på 250 sidor, också den i cd-format, ger utförlig information på engelska och franska om Miles’ karriär och de olika inspelningarna. Det hela är mycket smakfullt designat och boxen ger ett kompakt och attraktivt intryck.

Första skivan från Paris 1949 har tidigare funnits på Sonys etikett och presenterar Miles från den period då han lämnat Charlie Parkers kvintett och initierat Birth of the Cool-projektet. I en tillfälligt hopplockad konstellation med Tadd Dameron, James Moody, Kenny Clarke och franske basisten Barney Spieler spelar Miles förvånansvärt kraftfull boptrumpet i Dizzys anda.

Miles blev erbjuden ett skivkontrakt av Columbia efter ett succéartat framträdande på Newportfestivalen 1955 och cd 2, Round about midnight, presenterar den första klassiska kvintetten (John Coltrane, Red Garland, Paul Chambers och Philly Joe Jones) inspelad i okt 1955 och juni -56. Den gavs inte ut förrän 1957 beroende på att Miles tidigare skivbolag Prestige, för att släppa honom, satte villkoret att de skivor kvintetten gjort för dem (Relaxin’ Steamin’, Cookin’ och Workin’) skulle ges ut först. Under kommande år utökas kvintetten med Cannonball Adderley.

När Bill Evans och Jimmy Cobb ersätter Garland och Jones gör den nya konstellationen ett halvdussin, nu klassiska, inspelningar. Samarbetet med arrangören Gil Evans finns på 6 cd och när Coltrane lämnar Miles grupp 1960 defilerar en rad saxofonister på skivorna fram till 1964. Då etableras den andra klassiska kvintetten med Wayne Shorter, Herbie Hancock, Ron Carter och Tony Williams och det bandet kan höras på ett tiotal skivor och även ses på den inkluderade dvd-skivan .

I slutet på 60-talet blir Miles intresse för svart funk alltmer dominerande och cd 32 – 46 dokumenterar den utvecklingen. Bitches brew och Live evil hör till de tyngsta men här är finns också den kompletta Isle of White-konserten från 1970. Det bandet innehöll både Keith Jarrett och Chick Corea på klaviaturer, Gary Bartz sax, Dave Holland bas, Jack DeJohnette trummor och Airto Moreira slagverk.

Under de kommande fem åren gör Miles musik som fortfarande får mycket skilda omdömen: misslyckade, förvirrade, kontroversiella, nyskapande etc. Miles fysiska och psykiska kollaps 1975 håller honom borta från musikscenerna i fem år och när han återkommer med The man with the horn (cd 48) är det med en ganska enkel fusionmusik som han själv kallade för ”bubbel gum tunes”.

Under stor mediahype och efter releasen av We want Miles (här med extratagningar från Japan) med Mike Stern gitarr, Bill Evans sax, Marcus Miller bas och Al Foster trummor börjar han åter turnera världen runt. Kommande plattor Star people, Decoy och You’re under arrest blir mer strukturerade och han spelar med bla. John Scofield, Branford Marsalis, Bob Berg.

Samlingens sista cd, inspelad 1985, är Aura – danske Palle Mikkelborgs musik för Miles inspelad i Danmark. Columbias tvekan att ge ut skivan gjorde Miles så besviken att han bröt det trettioåriga samarbetet med Columbia och gick över till Warner.

Boxen täcker alltså större delen av Miles karriär. Observera dock att allt det extramaterial som inkluderats i tidigare Miles-boxar inte finns med här: samarbetet med Gil Evans, Bitches brew, The cellar door sessions (=Live evil), Plugged nickel-inspelningarna m fl har utgivits i separata samlingar som upptar alla tillgängliga alternativa och avbrutna tagningar.

The Complete Columbia album collection innehåller nyutgåvor av alla originalplattor Miles gjorde för bolaget och ett 20-tal har kompletterats med 1–4 bonusspår. Dubbel-lpn In person at the Blackhawk från 1961 hör väl till de album som varit mest stympade. Här är musiken uppdelad på fyra cd, vilket väl betyder att ’allt’ är med. 

En samling för bibliotek, musikskolor och hardcore Milesfans.