MIRIAM AÏDA – Come on home

miriam-aida.jpg

Recension från OJ # 6 – 2008

Har man som jag vuxit upp under jazzens guldår blir man förstås glad över en platta som Come on home. Miriam Aïda och hennes band levererar en 13 nummer lång rad av svängig musik som verkligen andas 50-60-tal med tydliga influenser av hardbop och souljazz.  Det här är en härlig platta där jazz stavas jazz. Någon annan lyssnare kanske skulle kalla den en jazzpop-platta och låt gå för det då. Jag tror inte att så värst många jazzmusiker i dag ägnar speciellt mycket tid åt denna epok så för mig är detta album välkommet.

Plattans bästa spår är ¾-gunget A handful of soul där Fredrik Kronkvist imponerar på sin flöjt. Hur ofta hör man nu en ny inspelning av Gillespieklassikern A night in Tunisia? Här är en i alla fall. Och den är riktigt bra! Så också Two steps from the blues som är ett spår med mycket Procul Harum-feeling. Daniel Tilling spelar hammondorgel antar jag. Men detta framgår inte av informationen på cdn så jag har kanske fel.

Skivan är som sagt bra och Miriam sjunger fint. Detta till trots skulle jag vilja ha en blåsare till (varför inte Fredriks pappa Kometen på ventilbasun? Om han fortfarande är aktiv förstås), lite mindre sång och mer instrumentala solistinslag.
Och med mer tryck i produktionen kunde vi ha en platta på Gyllene skivan-nivå.

Come on home – A Handful of soul – Two steps from the blues – Now that you´re gone – You´d be so nice to come home to – Make sure you´re sure – The man I love – A night in Tunisia – Skylark – Jive samba – Ruby and the pearl – Rainbows end – I´m not ashamed

Connective Records CTV36517/ tid 48 min

Miriam Aïda, sång, Fredrik Kronkvist sax,fl, Daniel
Tilling p, Martin Sjöstedt b, Daniel Fredriksson dr.

Insp i Malmö mars 2008