Monica Borrfors & Gösta Nilsson Trio med Fredrik Lindborg

Monica Borrfors & Gösta Nilsson Trio med Fredrik Lindborg. Foto: Tor-Björn Lyrhed

Monica Borrfors & Gösta Nilsson Trio med Fredrik Lindborg: ”Bebop Lives”
Wallenbergsalen, Länsmuseet, Linköping, 23 april

Oj, vilken fin sångerska hon är, Monica Borrfors. Jag vet ingen bättre balladsångerska i Sverige. Med djup och beslöjad röst ger hon oss inblick i det oändliga och lovar oss ett liv utöver det vanliga. Naturligtvis har det ett pris, men det betalar vi så gärna.

Denna söndagseftermiddag är det bebop som står på programmet. Miles Davis ”Boplicity” som med text heter ”Bebop Lives” och alltså gett namn åt föreställningen. Även om bebop spelades av vita musiker, så var de flesta och bästa utövarna afroamerikaner.

Bopens svarta får men också största geni var, naturligtvis, Charlie Parker. 1950 gästade han Sveriges för turné med svenskt komp. Hans gage var 1000 dollar, men när alla kostnader var avräknade återstod 55 kronor! Parkers ”Confirmation” med text av Sheila Jordan. Strålande sång av Monica och dito pianospel av Gösta Nilsson, men priset tog Fredrik Lindborg med hisnande tenorsolo. Efter första korus lättade han upp i bebophimlen!

För mig är alltså Monica Sveriges främsta balladsångerska. Tadd Damerons ”If you Could See me Now” fick skinnet att knottra sig. Här berättade Monica en gripande story medan Fredrik spelade en snygg obligatstämma på tenorsaxen. Tack Monica för att du sjöng versen. Här samtalade Filip Augustsson på sin kontrabas. Han undrade, reflekterade och resonerade. Magi är bara förnamnet!

Billy Strayhorns ”Lush Life” inledde andra avdelningen. Monica fick rådet att sjunga den för 40 år sedan. Kunde inte den, så var hon ingen jazzsångerska! Jag kan bara tala om att Monica sjunger den, och hon ÄR jazzsångerska! En personlig favorit är Horace Silvers ”Nica’s Dream”. Dock blev den här lite för rörig, även om Fredrik var som en yster kalv på vårbete. Här hördes också Jesper Kvibergs genuina boptrummor.

Konserten var full av pärlor, men jag vill nämna två till: ”You are too Beautiful” och ”Round about Midnight”. Balladen ”You are too Beautiful” är skriven av duon Rodgers & Hart. Fredriks känslosamma tenor kröp under skinnet och Kvibergs vispspel satt perfekt. Vi ska inte glömma Göstas pianospel, som verkade vara riktat direkt till hustrun Monica.

– Dessa toner var exklusivt för er. De kommer aldrig att spelas likadant igen, sa Monica och definierade också därmed begreppet jazz.

Thelonious Monk tillskrivs ofta kompositörsrollen av ”Round about Midnight”, men trumpetaren Cootie Williams gjorde första inspelningen (1944) och påstås också ha bidragit till den. Monicas inledande sång till Filips bas var läckert. Återigen berättade Monica med stor närvaro om känslor. Fredriks tenorsax fortsatte berättandet och det kändes att detta var ett speciellt konserttillfälle.

Det visade sig också att Monica denna söndag gjorde sin sista spelning på kanske ett år. Detta på grund av medicinska skäl. De tar inga nya bokningar under året. Vi får hoppas att Monica och hennes ”nya” grupp återkommer nästa år med förnyade krafter.

Tor-Björn Lyrhed

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.