OJ nummer 5 är ute!

Cover_skugga

Nummer 5 av OrkesterJournalen bjuder som vanligt på artiklar, intervjuer och recensioner av skivor, konserter och böcker.

Här är en förhandstitt:

Keijser

Progg, blues, frijazz, röjarjazz, nordafrikansk musik, svensk folkmusik. Han har rört sig fritt mellan genrerna i snart fem decennier, Roland Keijser.

Uttalas som ordet – just det – kejsare. Fullständigt hemmastadd på ett tiotal instrument av vitt skilda geografisk härkomst, står dock tenorsaxen i centrum för den musiker som årtionde efter årtionde anses ”förtjäna mer uppmärksamhet”.

Möt kejsaren av Mockfjärd, som övergav musiken i tio år för att sedan återvända.

HelgeLien
”Den bästa norska pianotrion på länge” utropade norska tidningen Dagbladet i en recension av Helge Liens skiva ”Hello Troll” som belönats med en norsk Grammis och utsetts till ”Best Audiofile Release”.

Med rötterna i skandinavisk folkmusik har Lien inspirerats av Jan Johansson. Nu är den norske pianisten aktuell med skivan ”Natsukashii.”

Festivalspecial

Festivalrecensioner: North Sea Jazz Festival, Jazz en la Costa och Anatalya.

JosefineLindstrand

Under höstturnén med Norrbotten Big Band har hennes kompositioner hörts i arrangemang av flera kända svenska jazzmusiker. Näst sista anhalt på turnén är Umeå Jazzfestival.

Nu jobbar Josefine Lindstrand på en enda idé: Att göra musik som är genrelös.

Den tanken började omedvetet redan när hon var i tioårsåldern och hittade på egen musik tillsammans med en kompis.

Jarrett

Han är en av världens högst betalda musiker i jazzvärlden och han personifierar solopianokonserten. I dagarna utkommer Keith Jarrett med sitt nya soloalbum Rio, och han är påtagligt berörd själv över hur bra skivan har blivit.

Här samtalar han med OJ: s Stuart Nicholson om musikens tillblivelse, ända från starten i karriären tills i dag – och om hur hoppet nu har tänts inom honom efter många år av känslomässig ensamhet.

Morgenstern

Dan Morgenstern är mångfaldigt Grammybelönad för sina jazzhistoriska album notes, han är före detta chefredaktör för Down Beat och sen 35 år har han tronat på jazzarkivet Institute of Jazz Studies. 2005 gav han ut boken Living with jazz med samlade artiklar från sin långa karriär.

Och fast Morgenstern nu trappar ned arbetet vid jazzarkivet, så är han ”still living with jazz”.

Jens Lindgren har träffat honom.

ElSaieh

Han var en central person i den gränslösa rörelse där musik från olika kontinenter möttes. Issa El Saieh, född av palestinska föräldrar, utbildad i USA och bosatt i Port-au-Prince i Haiti blev navet kring vilken amerikansk jazz, afrikanskinfluerade voodorytmer och kubansk musik smälte samman på 1940- och 50-talen.

Tiden blev Haitis belle époque, innan politiska skräckvälden och förödande naturkatastrofer ödelade landet. Här tecknar Mats Lundahl ett porträtt av sin vän Issa El Saieh.

Rikskonserter

Debatter…

PaScen

… scenrecensioner …

Skivor

… och skivrecensioner.

Prenumerera, så missar du ingenting!