Om OrkesterJournalen

OrkesterJournalen är Sveriges enda jazztidning. Vi har funnits länge men det hindrar oss inte från att vara en modern tidning som spänner över hela jazzfältet, som är pigg och nyfiken och öppnar upp jazzen snarare än begränsar den. Att skildra mycket och samtidigt skriva initierat och lustfyllt är det roliga med att göra tidning. Samt att överraska! Nytt och gammalt, svenskt och internationellt, intervjuer och artiklar, skivor och konserter, kvinnor och män, det lustfyllda läsandet och det korta informativa. För att en tidning ska vara intressant krävas allt detta! Med artiklar, essäer, intervjuer, bilder, guider, kalender, tips, krönikor, debatt och ett digert recensionsmaterial av album och konserter vill vi berätta om vad som händer inom svensk och internationell jazz.

OrkesterJournalen började ges ut 1933, mest som ett reklamblad för Nordiska Musikförlaget. I takt med att jazzen blev allt populärare växte också OrkesterJournalen fram som en tongivande röst för och om jazz. På fyrtiotalet och två decennier framåt tilltalade jazzen en bred och ung publik och i takt med alla konserter och danser växte tidningen till stora upplagor. Med start 1933 är OJ världens äldsta existerade jazzmagasin. Vår amerikanska kollega Down Beat, började också ges ut 1933, men senare under året.

Redaktörerna har varit sega och långlivade

Den första redaktören var Nils Hellström 1933–1938, Harry Nicolausson var redaktör mellan 1938–1981 (ägare från 1961), Lars Westin mellan 1983 och nummer nr 4 2006. Då tog Lars Grip över och var tidningens redaktör till och med 2014. Från 2015 har Magnus Nygren varit redaktör. Under våren 2022 tog Anna Wallentin över som tidningens chefredaktör.

OrkesterJournalen ägs av en stiftelse med representanter från Svensk Jazz, Sveriges Tonsättares Internationella Musikbyrå (STIM), Sveriges Kompositörer och Textförfattare (SKAP), Musikerförbundet och Sveriges Artisters och Musikers Intresseorganisation (SAMI). Styrelseledamöter är Bengt Bronson Månsson (Svensk Jazz), Mårten Karlsson (STIM/SKAP) och John Högman (Musikerförbundet). Ordförande är Anders Wenström. Karin Inde, verksamhetsledare för Svensk Jazz, är ständigt adjungerad.

Gyllene Skivan

Gyllene skivan är OrkesterJournalens utmärkelse till årets bästa jazz-skiva. Det startade redan 1955 då Lars Gullin fick utmärkelsen för 1954 års bästa skiva. Det är det mest prestigefyllda jazzpriset i Sverige. Urvalet görs av tidskriftens läsare tillsammans med en jury utsedd av OJ.

Utgivningsdagar 2022

  • Nr 1: 19 februari
  • Nr 2: 26 april
  • Nr 3: 21 juni
  • Nr 4: 13 september
  • Nr 5: 8 november
  • Nr 6: 13 december

Aktuell årsredovisning

Här kan du läsa/ladda ner stiftelsen OrkesterJournalens årsredovisning för räkenskapsåret 2018 i pdf-format.

Kontakta oss

Integritetspolicy