Red Sea Jazz Festival, Eilat, Israel 30/7 – 2/8 2012.

Garrett

Den 26:e upplagan av jazzfestivalen på den israeliska semesterorten Eilat vid Röda Havet bjöd på ett brett utbud. Stjärnbasisten Avishai Cohen var artistisk ledare för festivalen under många år men hade nu ersatts av israeliska blåsaren Eli Degibri – på gång till Fasching – och radiopersonligheten, worldmusikexperten Dubi Lentz.

Artister från flera länder fanns på plats, främst dock från Israel och USA. Jazzens olika förgreningar, såsom New Orleans, latin och worldmusik, kunde avnjutas på de tre olika scenerna Kaminsky, Gottfried och Piamenta.

Trots politiska oroligheter och en tuff ekonomisk situation i landet hade man lyckas locka en stor publik. Mestadels hebreiska, men även en del franska, ryska, svenska och spanska kunde höras i folkvimlet. Åtta, nio konserter avverkades per kväll. De hungrigaste jazzspisarna vallfärdade efter sista konserterna som avslutades runt tvåtiden på natten till Isrotel Riviera Club. Jam sessions av världsklass höll på ända till gryningen.

Gilad Hekselman, israelisk gitarrist som bor sedan sex år tillbaka i New York, var en ny, glädjande bekantskap för mig. New York Times valde Hekselmans skiva Heart Wide Open till ett av 2011 års mest intressanta album.

På scenen flankerades Hekselman av Mark Turner på sax, Matt Brewer på kontrabas och Marcus Gillmore på trummor. Hekselmans ton är balanserad, han besitter en bländande teknik. Med lika delar mjuka och flexibla licks lyckades han ta sig förbi virtuosfällan: hans dynamiska, bluesbaserade hardbop fängslade från första stund. Minnesvärd var kvartettens finslipade tolkning av Don Grolnicks Pools.

Amerikanska trumpetaren Sean Jones hörde jag första gången för ett par år sedan på North Sea Jazz under en lysande hyllningskonsert till Miles Davis. Förra året var hann med i Marcus Millers grupp. Till Eilat kom han med sin egen kvintett som spelade en mycket personlig, samtida hardbop och r&b med inslag av swing och blues. Originella trummisen Obed Calvaire höjde temperaturen med sina pisksnärtliknande synkoper. Orrin Evans bakom flygeln kontrade snyggt med mer lyriskt tonflöde.

SeanJones

Basisten Christian McBride kom till Eilat med sin nya unga trio: 22-åriga pianisten Christian Sands och 26-åriga trummisen Ulysses Owens Jr. Under sina två bejublade konserter spelade trion låtar från albumen The Good Feeling och Conversation with Christian, plus en handful jazzstandards och evergreens av Thelonius Monk och George Gershwin.

 

McBride


Sands blixtrande men ändå lyriska tonfall vid flygeln gav mersmak – en skön korsning av McCoy Tyner och Oscar Peterson. McBride, alltid lika hörvärd, var på strålande spelhumör och bjöd även på kul mellansnack. Han fick igång publikhavet ordentligt i en gnistrande Night In Tunisia. Sands och McBride överträffade sig själva stundtals, samspelet dem emellan blev till ren magi. Trions konserter tillhörde festivalens absoluta highlights! McBride framstår mer och mer som den moderna jazzbasens ambassadör efter Ray Brown.

Calvaire

Intensiv, muskulös hardbop serverades av festivalens stora affischnamn, alt- och sopransaxofonisten Kenny Garret. Han torde vara mest känd som Miles Davis saxofonist på 80- och 90-talet. Kvintetten öste på i John Coltranes anda från första tonen till sista: högoktanig modern bebop med drag av freeformfunk och r&b. Undertecknad fick en trevlig pratstund i vimlet med Garret som efter konserten var lyrisk över publikens omedelbara, positiva gensvar. Han såg redan då fram emot det nattliga jammet.

Populära och ekvilibristiska elbasisten Richard Bona var prominent som bandledare när han uppträdde med det kubanska projektet Mandekan Cubano. Spelglädjen formligen bubblade hos det tighta sexmannabandet som lyckades få alla åhörare på fötter med sin mix av latinjazz och Bonas egna afrojazzkompositioner. Först efter fyra extranummer kunde bandet lämna scenen.

En annan höjdpunkt var konserten med en av Israels mest känd sångerskor och kompositörer, Karen Malka. Hon uppträdde tillsammans med basisten Avishai Cohen på Stockholm Jazz Festival 2010. I sin musik flätar Malka ihop Främre Orientens rytmer med afroamerikanska stildrag till förtätade, nästan drömska teman. Många låtar var hämtade från albumet Lady Of The Forest. Cellisten Yael Shapira och saxofonisten Hagai Amir bidrog med lyhörd dynamik och läckra inpass.

Malka

17-19 januari hålls även den populära tredagars festivalen Red Sea Winter Jazz i Eilat (www.redseajazzeilat.com) . Stanley Jordan, Jacky Terrasson och Kurt Rosenwinkel är några som uppträder på festivalen. Även i Tel Aviv anordnas en jazzfestival den 21 – 24 februari 2013 (www.jazzfest.co.il). Årets tema där är fransk jazz.

Text & foto: Patrik Sandberg