Rungande bifall för Göteborg Jazz Orchestra med tema Eje Thelin

Foto: Mats Eklund

Göteborg Jazz Orchestra, Contrast Public House Göteborg, 4 oktober

Verksamheten har inte legat nere under pandemin för denna minst sagt pigga uppstickare.  Corona-reglerad toppkonsert med Tomas von Brömssen som gäst, resulterade i både inspelning av P2 och skivutgivning. Cirka ett halvår senare uppföljning i form av streamad konsert.  Under Kulturkalaset i Göteborg arrangerades utomhus i kvällssolen en festlig, lyckad tillställning. Då kompletterades den angenämt klingande orkestern i tre låtar av ungdomar från nyinrättad Jazzakademi. Ett mål grundarna Johnny Olsson och Johan Borgström satt upp, är att hedra svenska jazzhjältar. Som en logisk konsekvens har samarbete inletts med Georg Riedel, som specialskrivit musik åt GJO.

 Första måndagen i månaden förvandlas en krog i Linnéområdet till legendariska Vauxhall.  Jazzorkestern konserterar i två set med olika teman, ofta med gäst. I förra månadens tema Nils Lindberg, utvanns nordiskt vemod finstilt i innerliga solon från bland andra trumpetaren Patrik Putte Jansson. Magiskt!  Denna gång hyllades Eje Thelins gärning genom att fyra kompositioner från hans sista verk Raggruppamento uppfördes.

Undertecknad som kunnat följa GJO från bildandet för snart tre år sedan. , noterar extra tryck i applåder från vad som förmodligen utgör en rekordpublik. Varje orkestermedlem verkar taggas av responsen, är maximalt på tårna. Vikarierade förtjänstfullt gjorde bland andra basisten Arvid Jullander, Gustav Elg Tysklind på klaviatur och Malin Almgren bakom trumsetet. Storbandet rivstartar med Seven Steps To Heaven. Brasset låter formidabelt. Man tar sig spänstigt an två låtar signerade Wayne Shorter, i vilka saxofonist och arrangör Andreas Hall (tillika kvällens presentatör) har en huvudroll. Den förvaltas väl. Trumpetsektionen glänser i oemotståndligt gungande blues á la Basie. Hör underbart följsamt framförande av Gravitation, en intrikat fullträff nyligen komponerad av Riedel. Första gnistrande set avrundas med ”görfräck” melodi av Axel Mårdsjö, vars ystra latinvibbar tillför läckert medryckande sound.

Sättningen förändras något efter paus då aftonens tema levereras. Ella Wennerberg byter till bastuba, medan Jan – Olof Skalenius, passande nog, förstärker en redan välförsedd trombonsektion. Den tvåfaldige Gyllene Skivan-vinnarens musik behandlas dynamiskt elegant med önskvärd stringens. Mollbeskänkta balladen Vision artar sig till en höjdpunkt.. Energin i Thelins omtalade klanger och tonspråk framgår ypperligt.  GJO slutför sitt lysande program genom att spela suggestivt grooviga Angel (Wes Montgomery), catchiga Guidelines (hit av Erik Weissglas) samt som extranummer med solister på parad, ösig version av Blues In My Shoes. Finns åtskilliga solister att framhålla efter att live ha fått behovet av förstklassig storbandsmusik tillgodosett. Vill lyfta fram Michael Andersson på slagverk, ovan nämnde Arvid Jullander, gitarristen Erik Weissglas, Pontus Pohl på altsax, Björn Cedergren på tenor samt Jakob Sollerman ur flitigt förekommande trombonfamilj. Nästa månad blir det Dizzy-tema, vars ansikte pryder Göteborg Jazz Orchestras egendesignade t-shirt.

Mats Hallberg

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.