SABU MARTINEZ – The Dalecarlia Recordings 1971-72/ Maldito Primitivo – The Swedish Radio Recordnings 1977


Recenserade i OJ 2-10

 

 

SABU MARTINEZ
The Dalecarlia Recordings 1971-72

The Latin percussion people – The sacrifice – Oh! Min Dara!! – Will-o-the wisp – Puertorican rice and beans – Cute – Not so loud, please

MELLOCD 032 / Mellotronen / tid 40 min

Sabu Martinez pc, voc, Johnny Martinez pc, Bo Östen Svensson pc, Conny Lundström pc, Per Arne Almeflo pc, Åke Svensson dr, John Haglund dr, Pierre Swärd org, Lars Christians elb, Rolf Hedéen p, Kuno Jansson g, Filip Jansson as, bcl, Acke Sundberg as, Thord Önnerudh ts, fl, Arne Lidman bs, Bertil Spåman bs, Sege Johansson tp, Göte Magnusson tp, Lollo Berglund tp, Sigge Fehrm tp, Ingemar Ihlis tp, Olle Rédhe tp, Evald Karlsson tb, Olle Moberg tb, Lennart Lundberg tb, Hans-Olov Berglund tb, Sven-Olov Andersson fh, Gösta Norell db.
Insp i Borlänge KSB Studio, Hagaskolan Borlänge, Sveriges Radio i Falun 1971 och 1972.

•••

SABU MARTINEZ
Maldito Primitivo
The Swedish Radio Recordings 1977

Maldito primitivo – Órgano oriental – Hot salsa – Blues en Latin – Guajira plaza colon Puerto Rico – Introduction for the program Tonkraft by Christer Eklund.

MELLOCD 031 /Mellotronen /tid 52 min

Sabu Martinez pc, voc Johnny Martinez pc, René Martinez pc, Wilfredo Stephenson pc, voc, Torbjörn Langborn elp, Janusz Mieszek tb, Ed Epstein ts, bs, Mats Wallin s, fl, Amadeo Nicoletti g, Erik Westin elb, Rafael Sida pc.
Insp 1977 på klubb Mariahissen Stockholm.

••••

Louis ”Sabu” Martinez föddes 1930 och växte upp i New Yorks spanska Harlem. Redan som 18-åring ersatte han Chano Pozo på slagverk och kongas i Charlie Parkers och Dizzy Gillespies storband. Under sin karriär samarbetade han bland annat med jazzstjärnor som Benny Goodman, Art Blakey, Horace Silver, Tony Bennet och Sammy Davis Jr. År 1957 släppte han sin första skiva i eget namn på Blue Note, Palo Congo. Under 1960-talet bodde Martinez under en längre tid i Puerto Rico där han träffade sin svenska fru Agneta Brogestam.

Familjen flyttade till Sverige 1967 och under de påföljande dryga tio åren gjorde Martinez minnesvärda intryck på den svenska musikscenen. Han medverkade på otaliga studioinspelningar, i kabaréer samt i olika jazzkonstellationer som ofta leddes av Bernt Rosengren och Christer Boustedt. Cornelis Vreeswijk, Svenska Radiojazzgruppen,

Sansara med Lars Färnlöf. Europeiska storband som Clarke Bolland, George Russel och Peter Herbolzheimer var andra som gärna anlitade Sabus flinka fingrar under 70-talet. Martinez gick tyvärr bort alltför tidigt, redan 1979.

Första skivan i Sverige i eget namn blev Groovin’ (1968) på bolaget Metronome. Plattan kom till helt oplanerat: Cornelis Vreeswijk hade bokat Sabu, gitarristen Rune Gustafsson och basisten Sture Nordin för en inspelning men dök inte upp själv. Trion började jamma i studion, jammet spelades in och resulterade i lp:n. Sitt nästa svenska album, Aurora borealis, spelade Martinez in med Björbobandet på indiebolaget Coop 1971. På Dalecarlia Recordings finns fyra nummer från denna skiva.

Det stora intresset för Sabu Martinez både här hemma men framförallt utomlands har resulterat i att eldsjälen Stefan Dimle på skivbolaget Mellotronen grävt fram dessa bortglömda pärlor i arkiven.

På The Dalecarlia Recordings 1971-72, inspelad i Borlänge och Falun, varvas opublicerat material med tidigare utgivna låtar. Sabu bodde vid denna period i Hedemora där han vid sidan av sitt musicerande startade en slagverksskola. Hans virtuositet på slagverk kommer fram i dessa exotiska och annorlunda inspelningar, t ex i en slagverksmusikal signerad rytmknippet Sabu själv. Dessutom finns här en inspelning med kvartetten Bortalaget och en skicklig 17-årig Pierre Swärd bakom orgeln, samt tidigare nämnda fyra nummer från lp:n Aurora borealis (Coop LP 71-01). Jimmy Smiths och Jack McDuffs souliga orgeljazzsound var populärt vid denna period och det hörs att Swärd har inspirerats av dessa mästare. Sabu själv levererar smakfulla, udda slagverksserier.

Materialet känns jam-betonat, musikerna improviserar förutsättningslöst och spelglädjen smittar av sig. Inspelningarna med Björbobandet lyser starkast. I Art Blakeys och Sabus komposition The Sacrifice eldar bandet på i en orgie av rytmer. Det är svårt att inte ryckas med i det tajta, svängiga men samtidigt chosefria och lekfulla groovet.

Även på Maldito primitivo är uttrycket en dynamisk smältdegel, men de latinska rytmerna är tongivande. Denna liveinspelning är hämtad från radioprogrammet Motkraft 1977. Man har lyckats dokumentera en riktigt lyckad kväll på klubben Mariahissen, som vid tillfället drevs av musikern Bill Öhrström och skådespelerskan Mona Seilitz. Ed Epstein på baryton- och tenorsax, Janusz Mierzek på trombon och Amadeo Nicoletti på gitarr levererar fullödiga solon och Sabus båda söner Johnny och René medverkar på slagverk. Pianisten Torbjörn Langborn skrev de mesta av gruppens låtar.

Detta är en av de få inspelningar som finns bevarade; någon skiva blev aldrig av med bandet. En mästerlig häxbrygd av furiös
latinjazzfusion gör denna session till en milstolpe som speglar jazzens guldålder i Sverige.

Utgivningen av detta spännande och fräscha material nu, mer än 30 år senare, är en verklig och viktig kulturgärning av Mellotronen. Rekommenderas görs även utgåvorna Burned sugar och Winds & skins där Sabu Martinez samarbetar med Bernt Rosengren, Christer Boustedt och Sahib Shihab. Mer info finns på www.mellotronen.com.

Stor eloge för de gedigna och informativa femtonsidiga innerhäften som följer med skivorna.

Patrik Sandberg