SANDVIKENBIGBAND

Recenserad i OJ 1-13

SANDVIKEN  BIG  BAND
In concert Vol. 2

Clarinet swing – Let´s dance – The maid with the flaccid air – Nightmare – Like someone in love – Blue – S´Wonderful – Bluesette – Stealin´ apples – Blame it on my youth – Tickle toe – Goodbye

SBB CD002/ bigband@hos.sandnet.se/tid 55.52

Mats Siggstedt, Magnus Mellberger, Joachim Tromark, Leif Fernqvist tp, Per Haglind, Björn Ågren, Krister Pettersson, Kurt Carlberg tb, Patrik Engelbert ,as, ss, tvärflöjt, Thore Berglund as, cl, tvärflöjt, Patric Lundstedt, ts, cl, Jan Larsson ts, Tommie Florens bs, tvärflöjt, Mikael Sjursvens g, Thomas Jutterström p, Rasmus Diamant b, Rolf Andersson dr.
Insp live i Söderhamn 25 mars 2012

Betyg 4: ••••

Vilken överraskning! Gästsolist; Krister Andersson som inte spelar tenorsaxofon som han vanligtvis brukar utan enbart klarinett. Nu får vi veta att Krister från början är utbildad på Musikhögskolan, inte som saxofonist utan som klarinettist. Som huvudsolist i Sandviken Big Band framför han några melodier förknippade med Artie Shaw och Benny Goodmans orkestrar. Hyllningen till två av swingepokens legendariska orkesterledare inleds dock med en komposition signerad Bengt Hallberg.

Krister Andersson spelar med teknisk briljans och har en förnämlig uppbackning av 17 man starka SBB. Från Goodmans repertoar har man hämtat Let’s dance och Stealin’apples och Artie Shaws Nightmare har en mystisk stämning som är typisk för Ellington. Här får Krister Andersson tillfälle att utnyttja instrumentets låga register.Strålande trumpetspel står Joachim Tromark för i balladen Blue.

Och i Toots Thielemans bedårande sommarvals hörs också som solister Thomas Jutterström på piano samt Patrik Engelbert på altsax. Lester Youngs Basie-klassiker Tickle toe svänger det grymt om med skönt trumbreak av veteranen Rolf Andersson.

Det här samarbetet mellan orkesterledaren Åke Björänge och Krister Andersson blev synnerligen lyckat.

Bozze Möller