Sångkvartett med ess i leken

Det snart ettåriga infallet från de ofta turnerande sångarna Svante Thuresson/Viktoria Tolstoy respektive Vivian Buczek/Peter Asplund att göra något gemensamt har nu blommat ut i Jazz Vocal Unit. Med kontinuitet, substans och härlig personkemi.Deras gemensamme pianist, Claes Crona, utgör femte ankaret vilka nu gjort sin första cd och strukturerat upplägg för turnéändamål.

På ett helt utsålt Palladium kastade de loss med en jazzorienterad tripp ombord på Ellingtons ”A-train” som bjöd på en förförisk inbjudan av Vivian/Victoria i Bronislau Kapers klassiker ”Invitation”. Förnuftigt nog hade kvartetten varierat det hela med att dels jobba solomässigt, dels två och två och alla fyra, för att ge så stor bredd som möjligt i botaniserandet av delikatesser ur The Great American Song Book i arrangemang från både Svante och Peter.

Med både ballader till nästan pastoral stämning av ”Nature boy” (med enbart Peters trumpet till Vivians berörande sång) till ett prestigelöst samarbete som tog sig festliga uttryck då hippa Vivian spexande läxade upp Peter i Theolonius Monks ”Well you needn´t”. Ett framförande som säkert textförfattaren Jon Hendricks skulle applåderat livligt. Inte minst för Peters trumpetspel med rymd, bredd som lätt utmynnar till en svetslåga av drivkraft.

Genomarbetat och balanserat utstrålar gruppen en genuin säkerhet. Både då det fokuseras på Peter när han firar sångtriumferar likt en röstförlängning av Mel Tormé i dennes mera okända men svängiga ”Take a letter miss Jones” samt ihop med nestorn Svante i Mels mera kända”The Jet Set” (från ett live-album med Al Porcinos storband).

Den mogna artistiska medvetenheten skänker en klangfärg som man inte upplevt sedan Gals and Pals dagar. Visserligen finns här ingen typ Ulla Hallin på toppen. Men ändå samma avspända mysfaktor som i tonspråket skänker rymd och bredd från exempelvis Alan och Marylin Bergmans ”How do you keep the music playing” (som Sinatra gjorde till en hit) till Svantes pluggning för att  subtila balladen ”All the sad young men” borde ingå bland de amerikanska sångskatterna. Här bidrog Peter med att puffa för verserna till dessa ständigt levande mästerverk vars klass inte komponeras/författas längre.

Andra kända sångliga stilbegrepp som scatsång ventilerades också där alltmer scensäkra och spexiga Vivian kändes bekväm i bland annat Dizzys ”Oo-sho-be-do-be” ihop med ”bollplanket” Peter. Tillsammans fick de en ovationsartad crowdpleaser som Ella och Louis i ”The way you look tonight” med samma otvungna lätthet i att sjunga improviserat.

Vördnaden för traditioner sitter djupt hos gruppen som förstod vad den majoritetshövdade 40-talistiska publiken önskade och förväntade sig. Ofrivilligt kom självklart ofta tankarna på Gals and Pals i hågkomster/jämförelser.

Inte minst då Svante så passande påpekade att man kan med framgång även sjunga på svenska. Typ då han som medlem i Gals and Pals körade bakom Monica Zetterlund i HasseåTage-revyn ”Gula hund” 1965 där hon framförde den svenska versionen av Toots Thielemans  ”Bluesette”  (som dök upp hos oss för exakt 50 år sedan).

– Nu kan även jag den!” skämtade Svante och bevisade med eftertryck kärleken, elegansen och atmosfären i Beppe Wolgers måleriska text. Synd att inte Vivian, Victoria och Peter hängde på med GaP:s sångliga ackordspel till Toots gitarrspel i bakgrunden. Sånt kanske kommer och så gärna.
För tänk så festligt att med Jazz Vocal Unit åter få uppleva GaP:s version av Oliver Nelsons storbandsklassiker ”Miss Fine” i Tage Danielssons försvenskade version ”Varför ska jag va´ me´?” från samma revy. Visst finns här många allfartsvägar att sångligt utnyttja utan alltför kommersiella sidosprång.

Det ser nog gruppens ständige ackompanjetör Claes Crona till. Ständigt och lyhört harmoniskt raffinerad och svängigt förekommande med elegant klarhet i i såväl teman, ackord-som solospel. Med  trygge Malmöbasisten Hans Andersson, och Jonas Johansen på trummor, lyfte Crona sångkvartetten till oanade höjder, och då kom publikens alla känslor på en och samma gång.

Alla med åsikten hur spännande det ska bli att följa Jazz Vocal Units utveckling och fortsättning. Speciellt när de helt tycks sakna konkurrens på våra breddgrader.

Christer Nilsson

Jazz Vocal Unit på Palladium i Malmö den 10 oktober.

Svante Thuresson, Victoria Tolstoy, Vivian Buczek och Peter Asplund med Claes Cronas trio (Hans Andersson,bas, och Jonas Johansen, trummor).