Anouar Brahem skapade stor magi i Ystad

Text: Patrik Sandberg Foto; Harri Paavolainen

Anouar Brahem Quartet, Ystad Teater, Ystad Sweden Jazz Festival, 5 augusti 2022.Den tunisiske oudspelaren, kompositören Anouar Brahem (född 1957) främsta kännetecken har alltid varit förmågan att skickligt integrera jazzen med harmoniken och melodiken från arabisk konstmusik samt nordafrikansk och europeisk folkmusik. Brahem tillhör utan tvekan till en av de namnkunniga oudspelare som förändrat ouden från att ha varit ett ackompanjerande stränginstrument till att bli ett mångfacetterat soloinstrument. Till skillnad från andra kända oudspelare som väver in jazz i sin musik – som libanesen Rabih Abou-Khalil och Brahems landsman Dhafer Youseff(som spelade på festivalen i Ystad år 2015) – har Brahem aldrig jobbat efter det ekvilibristiska eller kraftfulla idiomet – det sångbara, reflekterande, varsamma har varit det primära.

Spelningen på rustika Ystad Teater är Brahems första spelning i Ystad någonsin och med sig har bandledaren ett sedan länge sammansvetsat, virtuost band med Schweizbaserade, svenska elbasisten Björn Meyer, tyska basklarinettisten och saxofonisten Klaus Gesing och libanesiska slagverkaren Khaled Yassine. Just den unika sättningen ger en underbar klangfärg som sätter sig på djupet. Den lidelsefulla, svepande, intima musiken andas stilla och nyanserat, växer inåt.

Repertoaren som framfördes denna kväll sträckte sig från musik hämtat från Brahems gedigna ECM-katalog, från 90-talet fram till idag. Låtarna som till största delar är komponerade av bandledaren själv baseras uteslutande på arabiska melodier, skalor och ornamenttekniker – vilket också är vad ordet Maqam betyder, del av titeln på Brahems senaste rosade skiva Blue Magam inspelad 2017 där namnstarka profiler som Dave Holland, Django Bates och Jack DeJohnette medverkar. Kvartetten framförde ett par spår från ovan nämnda album, bland annat en läcker version av Bahia.

Flera av låtarna börjar med Brahem själv, stilla nynnande till sin känsliga oud, innan Gesing tar över med sin basklarinett eller sopransax och Meyer och Yassine fyller i. Ömsom spelar alla fyra, ömsom bara två eller tre. Meyer dekorerar genomgående förtjänstfullt på sin sexsträngade bas till Yassins symmetriska slagverksmönster.

Det blir snabbt tydligt att bandmedlemmarna stortrivs i varandras sällskap.  Den rytmiska elasticiteten och den starkt profilerade gruppkemin förstärker ytterligare den redan intima stämningen. Då och då stegras tempot, som på tankeväckande Astrakan Café och när kvartetten framför en förtrollande version The Astounding eyes of Rita. Kvartettens version av Conte de L’encroyable Amour är annat örongodis där trion faller i snillrik samklang i en hypnotisk catchy melodislinga.

En minst sagt drabbande konsertupplevelse. En av Ystad Sweden Jazz Festivals topp fem utan tvekan. Publiken var med  på noterna, stående ovationer och applådåskorna tycktes aldrig vilja tona ut. Lyckligtvis var Jazzradion (P2) på plats och bandade konserten.

Patrik Sandberg

Annonser

2 svar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Relaterat

Annonser