Avishai Cohen Trio avslutade konsertserien Fasching In Bloom drabbande och finstämt

Text: Patrik Sandberg Foto: Anna Drvnik Teckningar: Martin Ehrling

Det var som medlem i Chick Corea’s New Trio och i bandet Origin basisten Avishai Cohen år 1997 blev uppmärksammad som en av sin generations talangfullaste jazzbasister. I dag är han i princip lika mycket basist som sångare som tonsättare och arrangör.

Här hemma blev Cohen känd efter en bejublad konsert med sin trio på Jazz & Blues Festivalen på Skeppsholmen 2006. Den svenska fan-skaran har sedan dess vuxit sig starkare för varje år och han har ofta varit en återkommande gäst, antingen i en trioformation eller i sällskap med en symfoniorkester. Cohens gode vän inspelningstekniken Lars Nilsson och hans Nilentostudio har dessutom varit inspelningshem för hans i musik under många år.

Till spelningen på Moderna Museets trädgård (den sista i raden av sommarkonserter i programserien Fasching In Bloom) hade Cohen med sin mångåriga spelkamrat, azerbajdzjanska pianisten Elchin Shirinov och den relativt nya bandmedlemmen, unga talangfulla israeliska trumslagaren Roni Kaspi (21 år). Merparten av spelningen kretsade kring musik hämtat från nya albumet Shifting Sands (Naïve Jazz) släppt tidigare i år.

Cohens ofta lidelsefulla kompositioner präglas oftast av repetitiva melodifigurer, en sällsam stillhet och lätthet i kombination med en särpräglad luftig dynamik. Jazzen integreras med andalusiska och orientaliska tongångar och den klassiska romantiken. Samspelet i trion är närmast sömlöst. Rytmiska och melodiska mönster vävs in i varandra.
Cohens känsla för sångbara melodier blir extra framträdande i Shirinovs vindlande komposition Videogame och i Cohens mambokryddade Chacha Rom.
Även om strålkastarljuset oftast föll över huvudpersonens majestätiska kontrabas fick Shirinov och Kaspi skina vid flera tillfällen. Shirinov med effektiva, reptilkvicka melodiska löpningar vid flygeln medan Kaspi trakterade sitt batteri med största inlevelse och elegans.

Mot slutet av den två timmar långa konserten bjuder bandledaren på flera solonummer, bland annat en passionerad tolkning av Félix Luna/Ariel Ramirez Alfonsina Yél Mar när Cohen hörs sjunga på ladino (ett uråldrigt språk från de sefardiska folken).
Även om de nya låtarna togs emot varmt av den mångtaliga publikskaran (närmare 1000) så var det under sista extranumret, organiska hiten Shalom Aleichem då folk reste sig från sina bänkplatser eller filtar för att skaka rumpa och fick högst bifall.
P2 Jazzradion spelade in och sänder konserten senare i höst.

Patrik Sandberg

Annonser

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Relaterat

Annonser