Fängslande apokalyptisk jazzopera med Angles i Umeå

Text: Patrik Sandberg Foto: Örjan Furberg

Angles feat Elle-Kari Sander  ”The Death of Kalypso”, Studion, Folkets Hus, Umeå Jazz Festival, 26 oktober 2024

Saxofonisten och kompositören Martin Küchen presenterade konsertversionen av sin gripande apokalyptiska jazzopera och föreställning The Death of Kalypso som hade premiär i våras i intima Studion. Det mäktiga, apokalyptiska verket har skrivits med inspiration både från antikens Grekland — Odysséens gestalt Kalypso och Küchens egen tyska släkthistoria, men även till vår egen samtid med krig och konflikter. Librettot har teman som krig, död, sorg, passion och hybris.

Tillsammans med jazzoktetten Angles och fyra stråkmusiker frammanades sorg, längtan och klagan i musikens skiftande stämningar som växlade mellan melankoli och explosivitet. Ett tydligt nav var sångerskan Elle-Kari Sanders vars expressiva stämma genomsyrades av en gripande nerv som gifte sig perfekt med stråkarna och blåset. Trummisen Konrad Agnas och basisten Johan Berthling (elbas & kontra) drev på och intog rollen som både ankare och rytmläggare. Likaså pianisten Alex Zethson som även stod för de intrikata blås- och stråkarrangemangen.

Death Of Kalypso inledes med en längre svävande, böljande ton för att succesivt utvecklas, intensifieras och slutligen mynna ut i ett kakafoniskt inferno. Musiken bars fram i långa böljande melodilinjer och med stor existentiell laddning och tog alla möjliga riktningar, med inslag av både konstmusik, klezmer, pop och frijazz. Vet inte om Küchen inspirerats av Carla Bleys och Jazz Composers Orchestras jazzopus Escalator over the Hill men lite av samma känsla lyckas man skapa i detta molldränkta, laddade verk. Hittar även referenser till tonsättaren Alban Berg.

I blåssektionen i Angles finner man förutom bandledaren på tenor och sopran profilerade namn som trumpetaren Magnus Broo, Fredrik Ljungkvist på klarinett och baryton och Mats Älelkint på trombon. Samtliga utmärkte sig med sylvassa soloinpass och ömsesidigt starkt samspel som i svulstiga Cutting the woods. Vibrafonisten Mattias Ståhl var också en viktig kugge för ljudbilden med sina uppfinningsrika utsvävningar

I den avslutande delen skapades stämningar som bildade en transformation från frustration och vrede som vändes till hopp ­och längtan. Konserten måste räknas in som en av festivalens absoluta höjdpunkter..

 

Annonser
Annonser
array(13) { [0]=> int(50803) [1]=> int(55403) [2]=> int(55615) [3]=> int(55619) [4]=> int(51323) [5]=> int(54566) [6]=> int(55369) [7]=> int(55710) [8]=> int(55813) [9]=> int(55850) [10]=> int(55408) [11]=> int(55558) [12]=> int(55316) }