Meny
[Best_Wordpress_Gallery id=”143″]
(Klicka någonstans på bilden ovan för att öppna bildspelet.)
Fire! Orchestra
Sacrum Profanum, Krakow, Polen, 11 september 2018.
Sacrum Profanum är en årlig festival i Krakow, Polen. Mest handlar den om experimentell musik – konstmusik och lite jazz. Ett mycket spännande program över en vecka. Tyvärr är hemsidan mycket bättre efter festivalen än innan vilket gör det svårt att veta varför man bör åka dit.
Ett antal olika lokaler användes och det hela började med en väldigt lyckad konsert med Fire! Orchestra (i en ny upplaga) som tolkade nio (mycket vackra) grafiska partitur av Bogusław Schäffer och Krzystof Pendereckis Actions For Free Jazz Orchestra.
Schäffers stycken framfördes delvis som solo och delvis med hela orkestern. Om jag uppfattade det hela rätt, finns det 300 grafiska partitur av Schäffer (han är förutom kompositör också grafiker) så här finns en livsuppgift för hugade musiker att spela alla (skynda på om han själv måste ge medgivande för han är nyss fyllda 89). Räcker det med en veckolång festival för att spela alla?
De nio partituren kan ses på festivalens hemsida.
Pendereckis stycke gavs ut på skiva 1971 men då det då var drygt 16 minuters frijazz blev det nu cirka 40 minuter som snarare blev en blandning av konstmusik och Fire! Orchestra, med andra ord mycket mer varierat än den gamla inspelningen (och stycket har möjligen bara spelats en gång sedan dess).
Medverkande musiker var Mats Gustafsson (baritonsax och dirigent), Alexander Zethson (orgel), Reine Fiske (gitarr), Per Texas Johansson (klarinett, tenorsax, flöjt, oboe), Christer Bothén (basklarinett), Anna Högberg (altsax), Per-Åke Holmlander (tuba), Elsa Bergman (kontrabas), Torbjörn Zetterberg (elbas), Andreas Werliin (trummor), Maria Bertel (trombon), Susana Santos Silva (trumpet), Niklas Barnö (trumpet), Goran Kajfeš (trumpet).
Att det hela var väldigt bra behöver väl knappast sägas. Det kändes som något alla vill se en fortsättning av.
Vi får väl se om det bara blir i Polen. Något gör man ju väldigt rätt här. Kanske har det med kulturpolitik att göra.
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här