Meny
Lokaljazzen, musik av Lars Sjösten
Lars Olofsson – tb, Lisen Rylander Löve ts, Alexander Zethson p, Vilhelm Bromander b, Cornelia Nilsson dr. Bio Aspen, Aspudden, Stockholm, 20 november 2024
Bio Aspen i stockholmsförorten Aspudden är en scen för jazzmusik som även lockar lokalbefolkningen. Sedan starten med serien Lokaljazzen har man hittills med denna konsert, som tillägnades pianisten och kompositören Lars Sjösten (1941 – 2011), genomfört 20 konserter. I serien har man på ett intresseväckande och pedagogiskt sätt presenterat och tolkat svenska jazzkompositörer, flera vars musik sällan spelas numera. Den musikaliska nivån har genomgående varit mycket hög. Bakom serien, som initiativtagare, står pianisten Alex Zethson och basisten Vilhelm Bromander i sällskap med trumslagaren Cornelia Nilsson. Denna eminenta trio har sedan bjudit in olika solister beroende på temat för kvällen. Några av dessa har dessutom haft en särskild relation till musikern i fråga. Denna kväll gästade saxofonisten Lisen Rylander Löve, som ersatte Krister Andersson som först utlovats i programmet och trombonisten Lars Olofsson, som har spelat med Sjösten.
Lars Sjösten var en betydande pianist och kompositör i svenskt jazzliv. Som huspianist på jazzklubben Gyllene Cirkeln på 60-talet kompade han såväl utländska som svenska storheter. Hans samarbete med Lars Gullin fick en ömsesidig betydelse, både musikaliskt och på en vänskapsnivå. Sjösten hade även egna grupper, arrade och skrev mängder av musik. Det var ur denna skatt vi höra godbitar på Bio Aspen.
Man inledde med Wellcome, mister Spider och här handlade det om hardbop och fortsatte sedan med den svängiga Gamlingens dröm. Vagabond inleddes unisont och gav utrymme för ett trumsolo av Cornelia Nilsson med vispar och cymbaler. Jag har tidigare framhållit min stora beundran av hennes spel och det står sig. Mycket händer med Nilsson vid trummorna! Denna låt övergick i Thi-Minh som hade lite av en Coltrane-feeling över sig med fint spel av Lisen Rylander Löve. Genomgående var det spännande att höra henne, som gjorde mycket av musiken och materialet, kanske mer än vad Krister Andersson hade gjort, som ju är en annan typ av saxofonist. Ett medley blev det också av Salig farmor, som inte är skriven av Sjösten och som har karaktären av en gammal visa, men som fick en ganska fri tolkning, som delvis närmade sig lite frijazz. I stycket Tidigt blev beröringspunkterna med Gullin som mest tydliga. Återigen lysande spel av Rylander Löve som blev till en feature för henne.
Through the forest och You asked for it framfördes även de som en medley. Här blev det mer hardbop och jazzpiano så det verkligen förslog med den förträffliga Alex Zethson, som alltid är beredd att ta vilka utmaningar som helst. Vilhelm Bromander är tveklöst en våra främsta basister och särskilt fint blev det denna kväll i nämnda Tidigt med bara bas och Rylander Löves sax. Bromander var som vanligt också presentatör och satte in den ”historiska” musiken i sitt sammanhang. Framhållas bör även Lars Olofssons fina och uttrycksfulla trombonspel, denna veteran i sammanhanget, som länge varit en del av den svenska jazzscenen.
Man avslutade med den vackra Gasoline, my beloved en favorit bland många av Lars Sjöstens kompositioner.
Roger Bergner
(Lars Sjöstens arkiv med arrangemang och kompositioner finns på Svenskt visarkiv / Musikverket)
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här