Meny
[Best_Wordpress_Gallery id=”212″]
(Klicka någonstans på bilden ovan för att öppna bildspelet.)
Entr’Acte Residency
Krakow, Polen, 23-27 oktober 2019.
Entr’Acte är ett projekt som hade premiär under festivalen Art Acts i St Johann, Österrike, 2018. Ken Vandermark blev inbjuden att sätta ihop en större grupp (10 medlemmar) för en konsert och att i samband med det sätta ihop några mindre grupperingar med dessa musiker. Efter att ha gjort stor succé på Art Acts blev Entr’Acte inbjudna till Krakow och jazzhösten. Nu blev det inte bara en konsert utan fem repetitionsdagar, varav fyra följdes av fyra set musik på kvällen. Den femte konsertkvällen var det examen. Då bjöds det på dels de tre stycken som framfördes 2018 samt ett nyskrivet stycke. Inspelningen från St Johann hade Vandermark passande nog sett till att ge ut inför de här dagarna.
De första fyra konsertkvällarna blev det en blandning av duor, trior och kvartetter. 20-25 minuter per set var tillåtet.
Till Krakow hade gruppen utökats med Christof Kurzmann (elektronik).
De övriga medverkande musikerna var som följer:
Didi Kern (trummor), Dieb 13 (skivspelare, elektronik) och Elisabeth Harnik (piano) – från Österrike, liksom Kurzmann.
Steve Heather (trummor) – från Österrike/Australien.
Mette Rasmussen (altsax) – från Norge/Danmark.
Joe Williamson (kontrabas och elbas) – från Sverige/Kanada.
Terrie Ex (gitarr) och Jasper Stadhouders (gitarr, elbas, mandolin) – från Nederländerna.
Nate Wooley (trumpet, elektronik) och förstås Ken Vandermark (tenorsax, klarinett) – från USA.
Det mesta de första dagarna var improviserat med tillfälligt ihopsatta grupperingar. Några undantag var det – DEK (Harnik, Kern, Vandermark) och Shelter (Heather, Stadhouders, Vandermark, Wooley) har ju spelat in skivor tidigare. Likaså duon med Vandermark och Wooley, som dessutom spelade noterad musik. Det är väl också rimligt att österrikarna Harnik, Kern och Dieb 13 har spelat tillsammans i olika duokombinationer vid olika tillfällen.
Alla fick spela i ett set varje kväll.
Hursomhelst var det hela lyckat, mycket lyckat.
Det känns onödigt att framhålla höjdpunkterna för de är ju så många, som ni förstår. Men visst – allt som Elisabeth Harnik och Mette Rasmussen var med i glimrade lite extra.
Några exempel för att beskriva variationen:
- Williamson, Kern och Rasmussen
- Dieb 13 och Harnik duo
- Dieb 13, Rasmussen, Wooley (trumpet med rundgång?)
- DEK
- Harnik, Kurzmann, Rasmussen
- Elisabeth Harnik, Joe Williamson, Nate Wooley
- Mette Rasmussen, Jasper Stadhouders
Den stora examenskonserten var förstås vad vi alla kom för. Och den levde upp till förväntningarna.
Varje stycke (två per set) var som sviter. Efter ett solo av Rasmussen är vi plötsligt i ett afrikanskt ljudlandskap för att senare abrupt hamna i ett mer ödsligt landskap med Kurzmann som solist. Därefter ett rockigt gitarrsolo. Och det var bara första låten.
Han är ju rätt på- och belyssnad, den där Vandermark.
Och så kan vi se fram emot att om cirka två år är de tillbaks för att fira en cd-box och då får vi andra kombinationer.
Namnet Entr’Acte kan beteckna pausmusik, men för en cineast som Vandermark är referensen en film av René Clair från 1924.
Text & foto: Lars Jönsson
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här