Ida Sand och Joel Lyssarides glänste med Bohuslän BB

Foto: Leo Ahmed

Ida Sand med Bohuslän Big Band och Joel Lyssarides, Stadsteatern, Kulturhuset, Stockholm Jazz Festival, 15 okotober

Pianisten, sångerskan och låtskrivaren Ida Sand fick det hedersvärda uppdraget att inviga årets upplaga av Stockholm Jazz Festival som i år inne på sin 41:a.

Backade upp gjorde en av landets flitigaste och välrenommerade storband, Bohuslän Big Band samt gästsolisten Joel Lyssarides, en av landets mest hajpade pianister och stjärnskott. Temat Sand valt var musik som förmedlar kommunikation och komponerats av andra framstående pianister, främst sjungande pianister. Material från hennes tidigare album och senaste album Do You Hear Me (ACT)  samt ett par nyskrivna arrangemang signerade trombonisten Niclas Rydh av pianolegendaren Chick Corea som gick bort tidigare i år stod på programmet.

Ida Sand har ett vitalt tilltal som är skönt avspänt, alltid avväpnande. Med sin bärkraftiga röst och passionerade inlevelse smälte hon rutinerat ihop med storbandet och Lyssarides.

Märkbart från start till mål var den genuina spelglädjen bland musikerna som äntligen fick uppträda inför en mångtalig entusiastisk publik. Sand sätter en personlig prägel på låtar som Elton Johns Your Song, Sonny & Chers  Bang, Bang och en sjusärdeles furiös version av Allen Toussaints Who´s Gonna Help Brother Get Further.

Sand och Lyssarides växelverkar elegant när tempot dras ner något, som i Joe Samples One Day I´ll Fly Away, Coreas och Flora Purims You Are Everything och Sands egna Waiting.

Storbandet fick på egen hand utan Sand excellera i en bombastisk bluesbottnad version av Bobby Hutcherssons Blue Note klassiker West 22nd Street Theme. Här utmärkte sig bland annat Lyssarides, Alberto Pinton (barytonsax) och Samuel Olsson (trumpet)  i halsbrytande soloinpass.

Lyssarides lyste starkt både som ackompanjatör och solist med klockren timing, frasering och pausering som är hans signum. Hans ofta förekommande oförutsägbara modulationer tilltalade. Minnesvärd blev hans finlir i Coreas Tones for Joan´s Bones.

Konserten avlutas storstilat med Sands gospelsouliga Brutal Truth där henens bakgrund inom kyrkomusiken framträder tydligt.

200 programpunkter på 40 olika scener för alla smakriktningar väntar. Både i och utanför stadskärnan, så det är bara att passa på att gå ut och ta för er av det digra utbudet under den 10 dagar långa festivalen!

Patrik Sandberg

Annonser

Ett svar

  1. Hej. Det var inte Björn Samuelsson som spelade trombon i bluesen utan Samuel Olsson som spelade trumpet.

Lämna ett svar till Jan Eliasson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterat

Annonser
array(12) { [0]=> int(54639) [1]=> int(54731) [2]=> int(51323) [3]=> int(54707) [4]=> int(54715) [5]=> int(50803) [6]=> int(54790) [7]=> int(54735) [8]=> int(54382) [9]=> int(54787) [10]=> int(54541) [11]=> int(54566) }