Innovativt och infallsrikt med Birgitta Flick & Henning Ullén trio på Kreamtoriet, Stockholm Jazz Festival

Text & Foto Rikard Rehnbergh

Birgitta Flick & Henning Ullén trio, Krematoriet, Stocholm Jazz Festival, 15 oktober 2023

Det kan låta som en morbiditet: Krematoriet. Men det är en rotunda som mera liknar ett litet kapell än ett krematorium i anslutning till Stureby sjukhem och som i dag fungerar som rep- och konsertlokal för diverse jazzmusiker.

Bland andra pianisten Henning Ullén, som en gång sågs som en av Sveriges mest lovande trumpetare, och bröderna Agnas (Mauritz bas, Konrad batteri). Till konserten har de bjudit in saxofonisten Birgitta Flick. Och det är mestadels hennes kompositioner som den tillfälliga kvartetten bjuder på under eftermiddagsgiget.

Det är musik stadigt rotad i 1950/60-talets cool jazz och framför allt bebop. Som till exempel  Land of Gold.  Fast i den hörs också tydliga folktoner och en känsla för swing. Det svänger, å andra sidan, om inte alltid så alltsomoftast när Konrad Agnas slår sig ned bakom det enkla trumsetet. Och när broder Mauritz hakar på i basen kan det uppstå ett angenämt groove.

Det dussin som utgör publik bjuds också på ett par tre stycken av Ullén. Dessa har en mer sökande och improvisatorisk prägel som naturligtvis utforskar flygelns (en Fazioli, utan, tror jag, den innovativa fjärde pedalen) klangvärld snarare än tenorsaxofonens. Harmoniken är stundtals djärv, vilket kan vara ett arv från det tidigare instrumentets höga klangregister.

 I vilket fall kompletterar de olika infallsvinklarna och uttryckssätten varandra. Både musiken och lokalen är som gjorda för ett söndagseftermiddagsgig. Lite av en gudstjänst, faktiskt, för en liten men trogen skara.

 

 

Annonser

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterat

Annonser
array(10) { [0]=> int(50803) [1]=> int(54013) [2]=> int(54305) [3]=> int(54321) [4]=> int(51323) [5]=> int(54382) [6]=> int(54209) [7]=> int(54325) [8]=> int(54353) [9]=> int(54329) }