Meny
Elin Forkelid Kvartett (Tobias Wiklund co, tp, Elin Forkelid as, ts, bars, David Stackenäs g, Mats Dimming b), Fasching 12 november 2024
Elin Forkelid är en mångsidig musiker och kompositör med ett brett register. Vi har kunnat höra henne i ett flertal sammanhang under många år nu. Som en fin tolkare av John Coltranes musik eller i den råaste frijazzen i trion med Gustaf Hielm och Erik Carlsson, för att nämna en ytterlighet i hennes uttrycksregister.
Här är det en kvartettskiva, som varit viktig för henne, som hon berättade om inledningsvis och som utgjort inspiration och format, nämligen trumpetaren Kenny Wheelers Angel Song (ECM) från 1997 med Lee Konitz, Bill Frisell och Dave Holland. En kvartett, liksom Forkelids, utan trummor.
Kvartetten bildades 2023 och vid denna hyfsat välbesökta kväll på Fasching var det skivrelease för Songs To Keep You Company On A Dark Night (Sail Cabin Records).
Det är i jämförelse en kanske lugnare musik vi bjuds på, men inte en på något vis bakåtlutad musik. Det händer saker hela tiden. Som lyssnare är man med.
Man inledde med den stillsamma och vackra Music For Four och forsatte med Fleetwood Macs låt Landslide, en annan av Forkelids favoriter, som verkligen inte låter som ett ”jordskred”. Bop-musiken och den förhärskande jazztraditionen fick en humoristisk tolkning eller en kärleksfull ”känga” i Ytterligheter.
Anemoia är psykologin bakom att känna nostalgi för en tid man själv aldrig upplevt. Det är också titeln på en av Forkelids låtar. Det slog mig att det är något som många just inom jazzfältet har ägnat sig åt under lång tid. Här tyckte jag dock att nuet var särdeles närvarande i detta vackra stycke med utrymme för Mats Dimmings fina basspel med stråke och Tobias Wiklunds lysande trumpet! ”Nuet” har alltid varit jazzens styrka.
Efter paus fick vi Introducing ett något till formen friare stycke varvat med ensemblespel.
For L skrev Forkelid i samband med att hon tilldelades Lars Gullin-priset 2013. Här blev detta stycke i Gullins anda dock tillägnat Georg Riedel. Vackert och värdigt! Stillsamt blev det också i Revisiting med utrymme för David Stackenäs´ idiomatiska och uttrycksfulla gitarr.
Carla Bleys fina Ida Lupino fick avsluta men den entusiastiska publiken krävde ett extranummer vilken blev en av Forkelids gamla kompositioner, den originella Lothlorien inspirerad av Sagan om ringen med inledande solo av Forkelid.
En alltigenom lyckad kväll på Fasching med en varierad musik och fint spel, solistiskt där Forkelid växlade mellan alt-, tenor- och barytonsax och Wiklund på kornett och trumpet och samspelta ensembler.
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här