Meny
Janis Siegel & Mattias Nilsson trio, Vallentuna kulturhus, 25 februari 2024
Janis Siegel har mer tid för sin solokarriär nu när Manhattan Transfer har slutat att turnera. Hon har inlett ett fruktbart samarbete med den svenske pianisten Mattias Nilsson; redan förra året stod duon på scen i Sverige. I skiftet februari-mars i år var det dags igen – tre spelningar i Sverige med otippade stopp i både Krylbo och Vallentuna.
På konserten i Vallentuna kulturhus utökades duon med basisten Filip Augustson och trummisen Jesper Kviberg. Janis Siegel har bland annat sjungit med framstående pianister som Fred Hersch och Alan Broadbent. Under konserten i Vallentuna blev det uppenbart varför hon också valt att jobba med Mattias Nilsson. Han är en lyhörd och känslig ackompanjatör, en sådan som både följer och leder på samma gång. Särskilt tydligt blev det i ett par sånger framförda utan trummor och bas.
I år fyller Janis Siegel 72. Av naturliga skäl har hennes röst förlorat en del i lyster och omfång, men fortfarande är hon en vital och livfull sångerska. Unga vokalister i begrepp att skapa sig en egen karriär borde studera Siegel närmare: hennes scennärvaro och publikkontakt, hennes meningsfulla och ofta roliga kommentarer mellan låtarna – men främst finns det mycket att lära av hur Siegel fraserar och tolkar sångtexter. Hon hör också till de få som behärskar scatsång.
Det var slående med vilken omsorg Siegel och Nilsson valt låtar för kvällen, förvisso i huvudsak standardlåtar (av kompositörer som Ray Nance, Tadd Dameron och Benny Carter), men inte bara de allra vanligaste som man hör jämt. Mattias Nilsson inledde dessutom de bägge seten med att spela två svenska minor classics: Reinhold Svenssons Svallvågor och Thore Swaneruds Södermalm. Och som extranummer hade han övertalat Siegel att sjunga Lars Gullins huvudtema till tv-serien Kvarteret Oron med text av Chan Parker.
Det är svårt att överskatta Manhattan Transfers betydelse, när det gäller att hålla vocalese-traditionen vid liv. I många år samarbetade sånggruppen med Jon Hendricks, genrens mästare som satte text till så många berömda solon. Tre av av Hendricks alster framförde Janis Siegel med fenomenal tajming: Clifford Browns Joy Spring, Basieklassikern Down for Double, samt Charlie Parkers Barbados. Det hörde till konsertens absoluta höjdpunkter.
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här