Meny
The New York Jazz Exchange
Metropol/Öbacka Jazz & Blues, Härnösand, 26 oktober 2016.
I onsdag kväll gästades Härnösands jazzklubb, Öbacka Jazz och Blues, av två amerikanska och tre svenska jazzmusiker. Den gamla biografen Metropol fylldes snabbt av publik som älskar jazz och det gör många i Härnösand. Sean Nowell på saxofon hade en tongivande roll under kvällen. Sean kommer från USA och bär med sig influenser från blues, gospel, jazz och funk och de blandar han med de samtida komplexa jazzuttrycken som frodas i dagens New York. Moussa Fadera, på trummor, har hämtat sina influenser från 60- och 70-talsmusik av Led Zeppelin och Jimi Hendrix. Fredrik Olsson på gitarr kommer från Sverige och har länge varit med i den svenska jazzeliten och har idag internationell renommé. De var också Fredrik som tog med kvällens pianist, Leo Lindberg, till New York då han var blott 15 år. Leo har trots sina unga år, i dag är han drygt 20, redan spelat med stora delar av landets mer namnkunniga jazzmusiker. Lars Ekman, bas, kommer från Sverige men bor sedan några år New York där han framgångsrikt spelar både kontra- och elbas.
Med på The New York Jazz Exchanges turné följer en grupp elever från Nyköpings folkhögskola. De agerade förband med den äran och det skall bli intressant att följa deras vokalister Esther och Hanna som publiken förtjust applåderade i låtar som Van Morrisons Moon Dance och ZZ Tops Jesus Just Left Chicago.
Sean Nowell på saxofon var på ett strålande humör och spelade kvällen igenom mycket varierat, från vackra och rena melodislingor till klagande tjut från instrumentet. Moussa Fadera höll rytmiken samtidigt som han spelade suggestivt och varierat. Fredrik Olsson spelade traditionell jazzgitarr men med många, långa melodiska solon. Lars Ekmans basgångar var mjuka men intensiva och mot slutet av kvällen klev han fram i ett mer explosivt bassolo som publiken direkt belönade med varma applåder. Den unge pianisten Leo Lindberg har Metropols publik haft nöjet att lyssna till tidigare. Den här gången spelade han såväl på klubbens nyinköpta piano som på keyboard. I Leo har jazzvärlden fått en ny spelskicklig pianist som förmår variera ackords- och fingerspel med fingertoppskänsla, allt från starka färgklanger till subtilt mjuka solopartier, särskilt i Toots Thielemans Bluesette. Bandet spelade i övrigt en blandning av egna låtar från deras nya skiva med jazzklassiker.
Text och bild: Anders Olofsson
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här