Kompetent, modalt och melodiöst

Text: Dan Backman | Foto: Yanan Li
Artemis  |  Konserthuset, Stockholm  |  25 februari 2022 I senaste numret av Jazz (1 # 2022) vittnade ett antal kvinnliga jazzmusiker om det glastak som fortfarande, efter alla dessa år, gör det svårt för kvinnor att nå framskjutna positioner i jazzvärlden. Sett ur det perspektivet är ett internationellt framgångsrikt band med enbart kvinnliga medlemmar, som Artemis, lika mycket en ovanlighet som ett ljus i mörkret. Med detta sagt, som en oundviklig inledning, finns det ingen egentligen anledning att uppehålla sig vid könstillhörigheten när bandet uppträder på Konserthusets stora scen. Det är inget medlemmarna själv poängterar, inte heller något man kan höra i musiken eller reflektera över. Min första reflektion – efter en snyggt svävande modal inledning där saxofonisten Nicole Glover spelar på någon slags skalmeja – handlar istället om att Anat Cohens klarinett ljudmässigt parar sig intressant med Ingrid Jensens trumpet och Glovers tenorsax. Min nästa anteckning rör trummisen Allison…

Låst artikel, prenumerera för att se hela

Prenumerera
Annonser

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Relaterat

Annonser