Lars Jönsson om Gushs 30-årsjubileum (med bildspel!)

[Best_Wordpress_Gallery id=”160″]

(Klicka någonstans på bilden ovan för att öppna bildspelet.)

Gush & Guests
Alchemia och Manggha, Krakow, Polen, 26-28 november 2018.

Det är nu 30 år sedan Gush – det vill förstås säga Mats Gustafsson (saxofoner, flöjt), Sten Sandell (piano) och Raymond Strid (trummor) – startade och de har alltid varit i framkanten av den improviserade musiken i Sverige. I dag är de den bästa gruppen vi har i den genren – de är en av ytterst få svenska improgrupper av internationell toppklass.

”Vi har”, förresten. Vi har ju inte det. Det var ju ingen svensk jazzklubb som ville fira Gushs 30-årsjubileum. Om det beror på att Gush är för bra eller om det handlar om okunnighet låter jag andra svara på. Själv får jag tacka de samlade jazzklubbarna för jag fick ju en anledning att åka till Krakow för att fira.

Gush spelade tre kvällar, varav de två första på Alchemia (ett av de bästa ställen man kan tänka sig för levande musik). De hade bjudit in olika gäster till varje tillfälle: Sofia Jernberg (röst) och Anders Nyqvist (trumpet) medverkade under den första kvällen, Christine Abdelnour (altsax) och Philip Wachsmann (violin) tog plats på scen under den andra kvällen och Jörgen Adolfsson (altsax), Peter Söderberg (gitarr och luta) och Sven-Åke Johansson (röst, virveltrumma med mera) närvarade under den sista kvällen.

Nästan allt var improviserat och upplägget var liknande de olika dagarna: Gush som trio, gäster i duo, Gush och gäster som kvartetter och alla tillsammans.

Undantagen från det strikt improviserade var relaterat till annat firande: Det är snart 100 år sedan Roman Haubenstock-Ramati föddes i Krakow så första kvällen avslutades med ett grafiskt stycke av honom.

Sven-Åke Johansson fyllde 75 den sista dagen, så vi fick en trumvirvel (noterat) och en mycket fin version av Frödings självbiografiska Tre trallande jäntor (från 1894).

Att Gush är rätt ok har väl redan framgått och även alla deras gäster är av högsta klass. De bör väl vara så kända att kommentarer är överflödiga. Alla kvällar bjöd på musik av högsta klass. Ska något enskilt framhållas så får det bli när SÅJ agerade stadsbud för att leverera Jörgen Adolfsson för en kvartett med Gush den sista kvällen.
Det var med denna kvartett historien om Gush började och möjligen återskapade de nästan hur det lät när de började för 30 år sedan (eller strax innan de blev Gush som trio, en slags pre-big bang alltså). Att det är fantastiskt bra och att vi gärna vill höra mycket mer av denna kvartett är kanske självklart.

Det hela blev tre väldigt lyckade dagar i Krakow och en mycket fin avslutning på jazzfestivalen Krakow Jazz Autumn.
Nu får vi se fram emot nästa Polenresa i oktober.

Lars Jönsson

Annonser
Annonser
array(13) { [0]=> int(55850) [1]=> int(55615) [2]=> int(55813) [3]=> int(55369) [4]=> int(55403) [5]=> int(55558) [6]=> int(55710) [7]=> int(50803) [8]=> int(54566) [9]=> int(51323) [10]=> int(55316) [11]=> int(55408) [12]=> int(55619) }