Meny
Sommarjazzveckan i Ljungskile, 26-31 juli
Årets program bestämde föreningen L´Jazz redan i fjol. Publik och utövare jublade över att sommarjazzveckan i Ljungskile nu kunde verkställas. Traditionsenligt spelade Lars Jansson Trio och blev i år första akt på scen. Pianoprofessorn som i åtskilliga decennier bott på andra sidan viken, omgav sig med basisten Christian Spering samt vikarierande trumslagar-dynamon Zoltan Csörz Jr. Förstärkta med gitarristen Erik Söderlind fick de till en konsert över två fylliga set, som sannolikt kommer betraktas som en av årets främsta. Märks att man fogats samman under spelningen på Copenhagen Jazz Festival tidigare i juli, då underbara solon införlivas. Melodier förmedlas från skimrande pianist och riffande elgitarrist hänför. Söderlind övertygar, inte minst genom personligt sound på ny Gibson. Klangen, kompet och kompositionerna = klockrena komponenter. Ibland uppstod sällsamt flow i en ytterst stimulerande repertoar signerad Jansson eller Söderlind. Spännvidden från nya The Greatest Secret till 70-åringens ljuvliga Hilda Smiles, präglas av virtuositet och i somliga sekvenser förväntat vackra tongångar.
Lika oförlikneliga som långlivade sextetten Änglaspel vårdar sin busiga image med energisk omsorg. Vad septetten företar sig är något utöver framförande av förstklassig musik, där det innerligt lyriska paras med framstående boppigt ensemblespel. Septettens lätt avantgardistiska infall lockar till otaliga leenden. Man upprepar nästan succén hos L´Jazz för fem år sedan. Ceremonimästare Stefan Forssén vid pianot ser till att låtarna ges rätt inramning. Töjbara tyglar omvandlas stundom till fri form-happening. Självklart bereds mycket plats åt taggade goda solister. Samtliga idkar på sedvanligt manér stämsång i en hejdlös hybrid mellan fint och fult. Minnesvärda solon från bland andra saxofonisterna Thomas Jäderlund och Martin Svanström jämte briljante Peter Jansson på basfiol. På repertoaren både nyskrivet och hits såsom Zanzibar Foxtrot, Evinnerligen samt Allt har sin tid.
Trumslagaren Snorre Kirk och hans kvintett förvaltar ädel vintagejazz genom original av bandledaren i den tidige Ellingtons anda. Antingen sprittande eller dröjande toner från en nordisk konstellation klädd i svarta kostymer smittade av uppdämd spelglädje. Inspirerade melodileverantörer är i första hand duktige pianisten Calle Brickman jämte fenomenale Klas Lindquist på altsax och klarinett, medan Mads Kjölby tilldelats uppgiften som diskret rytmgitarrist. Desto mer i centrum hamnar hans landsman Anders Fjeldsted med sin kontrabas, inte minst i en intrikat och kvicktänkt dialog med Snorre Kirk bakom sitt trumset. Konserten präglas av skönt avspänd hållning, känslighet i detaljer och därtill ett par välgörande temperaturhöjare. I andra set ökar variationen, och fler dörrar öppnas. Bandledaren unnar sig då att glänsa med små medel, exempelvis genom att spela enbart med händerna.
Övriga kvällar spelade Filip Jers Quartet, Coverbandet Sister Soul under ledning av Dan Lindén samt Bill Öhrströms magiska Blues Into Jazz med kapellmästare Patrik Boman i team med giganterna Max Schultz och Stefan Nilsson.
Om än varken omtumlande eller nydanande, ett väldigt lyckat avslut på en ypperligt arrangerad livemusikvecka i Ljungskile!
Mats Hallberg
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här