Meny
Jazz & Blues All Star Festival Skeppsholmen 31 augusti 2024
Även dag 2 på denna anrika Skeppsholmsfestival presenterades ett brett och varierat program som bevisligen tilltalat många. Också vädrets makter var nådiga denna sensommardag där man tidigt på eftermiddagen kunde njuta av Rigmor Gustafsson i par med gitarristen Erik Söderlind vilka bl.a gjorde några väl valda nedslag i den amerikanska sångboken.
Magnus Lindgren gav ett mycket uppskattat set med sin namnkunniga kvartett bestående av pianisten Daniel Karlsson, basisten Josef Karnebäck och den rörlige och ytterst elastiske trumslagaren Robert Mehmet Sinan Ikiz. Det är alltid roligt att höra Lindgren i mindre sammanhang där kan sträcka ut rejält som i Charlie Parkers Scrapple from the apple i en expressiv flöjtversion. Josef Karnebäck är också en musiker som på senare år stigit fram som en basist med egen stark profil. Därför var det kul att i närtid höra en annan av våra stora basister, Dan Berglund som spelade tillsammans med trumslagaren Peter Johannesson, pianisten Jacob Karlzon i gitarristen Max Schultz grupp. Ett set som byggde mycket på rytmik, där nämnde Berglund fick excellera med både stråk- och pizzicatospel. Schultz är en ytterst driven lyriker med personliga spellösningar.
Detsamma gäller i hög grad Oddjob som tänjer gränser utifrån sina breda influenser, ibland med hjälp av elektronik och samplingar. Två låtar ifrån deras uppmärksammade skiva Folk (Caprice, 2015) – med egensinniga men respektfulla bearbetningar av vår svenska folkmusik – fanns med i spelprogrammet.
Saxofonisten Fredrik Lindborg presenterade musik av Lars Gullin och George Riedel tillsammans med sin trio, en stråkkvartett och den alltid eminenta Lisa Nilsson. Senare på kvällen spelade även tenorsaxofonisten Scott Hamilton med Jan Lundgren, Hans Backenroth och Kristina Leth mainstreamjazz, Lina Nyberg kontemporär dito, Roffe Wikström personlig blues och Nils Landgren svettig funk. Sammantaget en festivaldag med nedslag på en vid spelplan. Mycket positivt var också att unga, lovande musiker från olika musikutbildningar i stan fick möjlighet att visa upp sig på en liten scen mellan riggningarna på stora scenen.
Många som var där nu, var även där då på 1980-talet när Skeppsholmsfestivalen under ledning av Bosse Stenhammar började och kommer säkert tillbaka om fortsättning ges nu när sonen Jocke Stenhammar tagit över driften.
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här