Obundet och fritt med Nate Wooley på Fasching

Text: Roger Bergner Foto: Lars Jönsson

Nate Wooley Columbia Iceified, Nate Woley Nate Wooley tp, Ava Mendoza g, Susan Alcorn pedal steel g, Ryan Sawyer dr.

En av vårens mest originella och exklusiva musikupplevelser fick vi som gick till Fasching denna kväll. Musik som man till en början inte blev riktigt klok på men som direkt fångade ens öron! Gruppen Columbia Icefield från New York, med den karismatiska och mångsidiga trumpetaren Nate Wooley i spetsen, gästade stan. Wooley, som utöver sina egna projekt, är en välrenommerad musiker i ett flertal sammanhang inom jazz, impro, experimentell musik och nutida konstmusik. Han är också en spännande kompositör och blandformerna av stilar och uttrycksmedel, inte skört eklektiskt utan snarare vilande på en solid grund, en amerikansk sådan, utmärkte musiken. Detta förstärktes inte minst av Susan Alcorns fenomenala spel på pedal steel guitar, ett instrument som man är van att höra i helt andra sammanhang.

Påtagligt var också inslagen av europeisk folkmusik i ett par låtar och till och med svensk! Wooley som var mycket pratsam mellan låtarna, på ett trevligt och typiskt amerikanskt vis, berättade förutom om en bil han haft också om sina rötter i Sverige. Fragment av Ack Värmeland du sköna liksom en koral kunde skönjas. Låtarna byggs upp med en musikalisk arkitektonisk struktur samtidigt känns musiken fri och obunden i Wooleys trumpetspel, i Ava Mendozas egensinniga och uttrycksfulla gitarr, i nämnda Alcorns trakterande. Allt rytmiskt sammanhållet av Ryan Sawyers stadiga trummor.

Rock, artrock, noise, jazz, impro, avantgarde och folkmusik i en blandning som helt är deras egen och samtidigt amerikansk på det sättet som jag gillar landet i väst och påminns om igen att det nog är mycket musiken som har räddat landet USA från den totala dekadensen!

Roger Bergner

 

Annonser

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Relaterat

Annonser