Ödåkra – den smarta jazzfestivalen

Text: PO Larsson Foto: Andreas Arwidson

Ödåkra Jazz Festival, 18-19 augusti 2023

Det finns ett antal gigantiska jazzfestivaler världen över, svåra för besökaren att överskåda och logistiskt omöjliga att helt bevista. Man måste prioritera enskilda evenemang. Men det finns också en liten festival, som genom smarta lösningar lyckas samla många evenemang på ett och samma ställe. Jag syftar på Ödåkra Jazz Festival i nordvästra Skåne.

Allt spelas non-stop under den hanterbara tiden av två aftnar. Den 18-19 augusti 2023 avverkades för tredje året i rad vad man skulle kunna kalla en stor festival i litet format. Hela 18 föreställningar på två scener placerade på en enda gemensam plats. Scenerna är motställda varandra och används växelvis. När det spelas på en scen pågår förberedelser för spelning på den andra och tvärtom. Inga spilltider uppstår och publiken behöver inte flytta från scen till scen, utan kan nöja sig med att vända sin flyttbara stol 180 grader. Enklare förtäring och dryck finns också lättåtkomligt och kan intas utan att missa något av föreställningen.

Spelplatsen är innegården till en gammal men för annat bruk renoverad spritfabrik, allmänt kallad Spritan. Varför inte inne i centrala Helsingborg bara en dryg mil därifrån? Jo, Spritan är lättillgänglig trots läget. Varje halvtimme anländer stadsbuss, linje 2, med just Spritan som ändstation. Där står den och inväntar avgångstid för retur. Dessutom, i närheten stannar faktiskt tåg varje timme.

Av personliga skäl fick jag tyvärr ställa in mitt besök festivalens hela första dag och en del av den andra. Beklagligt, eftersom jag hade sett fram emot ett imponerande startfält, som första dagen bestod av TJ Johnson  & Jazz and Blues Band, Fredrik Kronkvist Fonksters, Adrian Cox Quintet,  Björn Ingelstam Sextet, Sven Erik Lundeqvist Trio, Shannon Barnett Quartet, Alicia Lindberg Quartet, Fredrik Lindborg & Calle Brickman Trio, Leo Lindberg Trio & Denny Ilett.

Andra dagen gick en New Orleans Parade från Ödåkra station till Spritan, varefter Linus Olsson Quintet & Anders Bergcrantz, Victor Nyberg Quintet & Johan Hörlén spelade där.

Tricia Boutté blev för mig det första inslaget. En sångerska uppväxt i musikalisk familj i New Orleans, som charmade publiken. Hon är synnerligen mångsidig och blev positivt mottagen med en repertoar som utöver jazz täcker r’n’b, pop, soul, gospel och karibiskt. Det flitigt turnerande energiknippet ville gärna komma tillbaka till Ödåkra hann hon senare uttrycka, när hon hoppade in i kvällens avslutande All Star Band Finale.

Nästa evenemang var Christopher McBride Quartet (bilden). Gruppledaren från New York staplade bopfraser på altsax i högt tempo. Han växlade repertoaren med ballader som blev vilopunkter med riktigt mjukt legatospel. Kvartettens pianist var vår egen Calle Brickman, som också hade spelat första dagen i annan omgivning. Han visade varför han är så efterfrågad också i Danmarks jazzvärld. Så Matthias Petri – kan någon förklara varför Danmark alltid har så många bra basister? Jonas Bäckman kompletterade med fint driv på trummor och med accenter på rätta ställen.

Bohuslän Big Band (bild ovan) skapades i Kungälvs Ytterby (i Bohuslän) på 80-talet och är still going strong, numera som en del av Vara Konserthus. Det fyllde huvudscenen till yttersta gräns och drog på med fullt ös mellan spritfabrikslängorna. Det var musik som lät autentisk i sin hyllning till Thad Jones – Mel Lewis Big Band i anledning av att 100 år sedan Thad Jones’ föddes. BBB är en svensk storbandsklenod bemannad av proffs. Och de kom till lilla Ödåkra….

Britten TJ Johnson, pianist och sångare, är en riktig entertainer. Andra dagen valde han att uppträda med sin Quartet, stundtals utökad till kvintett med saxofonisten Fredrik Lindborg, vars sound på baryton för mig påminde om 40-talets Serge Chaloff. TJ:s ordinarie i kvartetten var brittiska gitarristen Denny Illett,  basisten Simon Petersson och trumslagaren Olle Dernevik. TJ är lite av en sjungande berättare, oftast i traditionen av Fats Waller och andra samtida. Hans band skulle höja stämningen i vilka sammanhang som helst.

Festivalen avslutades med All Star Band Finale, där olika musiker från inslagen under festivalen fick hoppa in. Där framträdde bl.a. trumpetaren och sångaren Björn Ingelstam. Han visade sig hemma i alla jazzens stilarter, allt styrt av vilka medmusikanter han hade. I jamsessionstil med långa växelvisa solon spelade han och instrumentkollegan Anders Bergcrantz ett ”trumpet battle” som bl.a. fick Art Blakey’s Messengers-låt Blues March att svänga härligt.

Efter konsertdagarna hade jag tillfälle att kommunicera med Björn Ingelstam, den artistiske ledaren för festivalen tillika en av idékläckarna. Han är uppväxt i Ödåkra, men har de senaste 12 åren bott utrikes med Köpenhamn, New York och numera Paris som musikalisk bas. ”Men jag kommer gärna hem så ofta jag kan”, tillägger han. Hans resandebakgrund medför uppenbarligen ett rikt kontaktnät som han utnyttjat väl, det är bara att kolla startlistan i år. Eller de växande publiksiffrorna.

Festivalen stöds av Helsingborg Stad och Region Skåne.

dP-O Larsson    

 

 

 

 

Annonser

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterat

Annonser
array(11) { [0]=> int(50803) [1]=> int(54382) [2]=> int(54735) [3]=> int(54880) [4]=> int(54787) [5]=> int(51323) [6]=> int(54790) [7]=> int(54731) [8]=> int(54968) [9]=> int(54566) [10]=> int(55149) }