Meny
Tillbaka från Europa och från Sverige och på hemmaplan, fem dagar på Yoshi’s jazzclub: Joshua Redman växte upp i Berkeley, ett stenkast bort, han spelade som tonåring i skolans jazzband där. Han är avslappnad, skämtsam – och musiken lika exakt som alltid, men också fri, lössläppt. Fjärde kvällen, och man öppnar med “The Surrey with the Fringe on Top” – och egentligen säger den mycket om Redmans musik.
Han bygger gärna sin musik på takten som enhet, och på stopp mellan takterna. Stopp, nästan som fall genom musiken, brytpunkter, som är nog så viktiga ljudande tystnader. Men “The Surrey” är en musikaldänga, och fortsättningsvis håller man sig till eget material, inklusive en fantastisk version av “Insomnomaniac” från senaste skivan, aggressive, påstridig, drivande. Takten: gärna en funkig basfigur, som någonstans övergår i ett mjukt groove, bandet svänger hänsynslöst, Redman undersöker i sitt spel både melodin och de ljudmöjligheter som saxen erbjuder. I början möter hans fria, improvisatoriska spel några nervösa skratt i publiken, men de tystnar strax: Redman menar allvar. Och denna kväll får han lysande stöd av basisten Matt Penman och Gregory Hutchinson på trummor. Och man spelar längre än kanske lämpligt på en kommersiell jazzklubb där publiken ska bytas ut till andra set. Så något händer i musiken, Redman tar fler risker än jag hört honom göra förut – det är lätt att låta sig luras av hans utsökta teknik, som lockar lyssnaren att njutningslystet skjuta musiken till bakgrunden, en bekväm ljudkudde att luta sig mot. Men inte här, nu pockar musiken på vår uppmärksamhet, och det kala, asketiska trioformatet tillåter ingen av musikerna att dölja sig i de andras spel. Och live lyckas Redman och bandet “deskaralisera” sin musik, det lite heliga och hymniska från skivorna reduceras, en kroppslig, materiell närvaro ersätter. Det eleganta och så välformulerade hindrar inte att Redman faktiskt vill något och säger något – om än inte i ord.
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här