Meny
Jan Lundgren/Lars Danielsson/Emilie Parisien: KIND OF JAZZ III – INTO THE NIGHT
Konsertserien Kind of Jazz är en återkommande punkt i Konserthusets program sedan några år tillbaka. Upphovsmannen till den är vår eminente pianist och kompositör Jan Lundgren. Han är också huvudgestalten och konstnärlig ledare för detta projekt. Kind of Jazz består av tre konserter per säsong och ger publiken ett smakprov av en av våra största jazzartisters musikaliska projekt. Och de som känner Lundgren vet att han alltid har haft många bollar i luften.
På säsongavslutningen presenterar Lundgren ett band som har sitt ursprung i de mörkaste pandemitiderna. Trion – Jan Lundgren (piano), Lars Danielsson (bas) och Émile Parisien (sax) bildades sommaren 2020 och samma år uppträde de för första gången på festivalen i Ystad. Både konserten och albumet som spelades in då – Into the Night (ACT) fick mycket bra bemötande. Så bra att trion kom tillbaka för att spela en bejublad konsert på samma festival året därpå.
Den här gången, den 17 mars 2023, var det dags för den kräsna stockholmska publiken att bekanta sig med trions musik i en fullsatt Grünewaldsalen. Materialet som framfördes den kvällen i stort sett sammanföll med det som spelades in 2020, men musiken lät annorlunda. Det var uppenbart att efter alla dessa år blev trion mer inspelad och att fanns plats för att tänja på gränserna.
Konserten inledes precis som skivan med Hugo Alfvéns Glädjens Blomster. Det är svårt att hitta en artist som på lika oöverträffligt sätt som Lundgren kan vårda gammalsvensk musik och samtidigt föra den vidare och placera det i ett modernt sammanhang. Det är nästan lika svårt att hitta en tonsättare som kan leverera så vackrare melodier som Lars Danielsson gör. Hans låt Ystad är en av de vackraste under denna kväll. Folk Song och Asta, den sista tillägnat Danielssons dotter, är på samma höga nivå.
Musiken utstrålar glädje som delas av publiken. Det är lekfullt, samspelat och onekligen vackert. Men från allra första början känns det att det är något som bubblar under ytan. Den franska saxofonisten Émile Parisien är å ena sidan överraskande lyrisk med sitt sax spel i Gladjens Blomsters men å andra sidan är det just han som konsekvent utmanar sina kamrater och försöker bryta mot konventionerna. En gång blir det Bach-liknande passager i Branford Marsalis stil, en annan bluesfraser i de mest överraskande stunder. Konserten avslutas med hans, flera minuter långa, komposition Préambule med växlande tempo. Trio släpper loss – Lundgren preparerar sitt piano, Danielsson och Parisien använder sina respektive instruments som slagverk. Publiken jublar och efter ett extra nummer som är Joseph Kosmas Autumn Leaves blir det en stående ovation.
Det var en strålande säsongavslutning för Kind of Jazz som enligt alla tecken skall fortsätta nästa år. De ser vi framemot.
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här