Stor spännvid med Anna Högberg Extended Attack

Text: Roger Bergner Foto: Lars Jönsson

Anna Högberg Extended Attack, Fasching. Stockholm Jazz Festival,  14 oktober

Niklas Barnö tp, Maria Bertel tb, Per-Åke Holmlander tu, Anna Högberg as, Elin Forkelid ts, Finn Loxbo g, saw, Gus Loxbo b, saw, Kansan Zetterberg b, Dieb 13 (Dieter Kovačič), turntables, elec, Alexander Zethson p, Dennis Egberth dr, Anton Jonsson dr.

Saxofonisten och kompositören Anna Högberg har jag haft förmånen att kunna följa under många år och hon har länge tillhört en av mina favoriter på scenen för improviserad musik. Hennes sextett, Anna Högberg Attack, har uppmärksammats internationellt och gruppens skivor har hyllats. När hon nu kommer med ett nytt större band, så är förväntningarna stora, vilket märktes hos publiken på hyfsat fullt Fasching.

Ett band med 12 musiker från Sverige, Danmark och Österrike, som hon tycker om att spela med, vilket hon bedyrade i sin presentation.

Första delen av konserten bestod av tre mindre grupperingar. Först ut Niklas Barnö, Per-Åke Holmlander, Elin Forkelid, Kansan Zetterberg och Dennis Egberth i en ganska fri, jazzig och svängig musik med ett fint trumpetspel av Barnö och likaså Forkelids själfulla sax. Fritt men sammanhållet. Zetterbergs pregnanta bas kring en orientalisk skala.

Den andra gruppen var Maria Bertel som mötte Finn Loxbo och Dieb 13. Nu var det mer friform med betoning på noise. Ett attack-artat spel där Dieb 13 gick loss på sina skivspelare. En ljudmatta lades upp ihop med Bertels och Loxbos frenetiska spel. En stunds kakafoni. Starkt, intensivt men ändå behagligt.

Tredje grupp före paus var en kvartett bestående av Anna Högberg, Alex Zethson, Gus Loxbo och Anton Jonsson. Nu blev det en mer finstämd musik. Högberg gick ut försiktigt. Musiken rörde sig mellan det helt fria och tendenser till jazz. Fina klanger åstadkoms med piano, preparingar och elektronik tillsammans med bas och trummor. Mot detta lutade sig Högberg.

Efter paus formerade sig hela bandet på scenen och Högberg presenterade ett nytt stycke, som visade sig bestå av flera delar. Musikaliskt likt det vi fått höra innan. Högberg inledde med sitt typiska ”gurglande” i saxen. Zethson spelade direkt på strängarna. Blåset unisont. Musiken tätnade och stycket tog form. Ett ljudlandskap byggdes upp. Trummorna matade på för fullt. Tungt basspel. Starkt! Forkelid bröt igenom ljudvallen med ett solo.

Ett lugnare parti tog vid med utrymme för Holmlanders tuba. Finlir med nyanser. En vacker melodi nästan som en koral hördes. Dieb 13 bröt in. Musiken blir fragmentarisk och trevande. En av kvällens höjdpunkter var när bröderna Loxbo spelade duo på såg, vackert och närmast spöklikt. Ett nytt tema presenterades som förde tankarna 70-talets folk-, progg- och världsmusik. En makalös trumduell tog vid och så pågick det.

En mycket lyckad premiär för ett band lett av en våra mest spännande musiker, Anna Högberg!

 

 

Annonser

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterat

Annonser
array(16) { [0]=> int(55408) [1]=> int(55369) [2]=> int(55611) [3]=> int(54566) [4]=> int(55560) [5]=> int(55619) [6]=> int(50803) [7]=> int(55387) [8]=> int(51323) [9]=> int(55403) [10]=> int(55486) [11]=> int(55710) [12]=> int(55813) [13]=> int(55316) [14]=> int(55558) [15]=> int(55615) }