Meny
Mattias Risberg Mining XL, Fasching 29 maj, 2024
Mattias Risberg keyb, komposition, Susana Santos Silva tp, voc, Mats Äleklint tb, Per Texas Johansson fl, bcl, Fredrik Ljungkvist cl, ts, bs, Eva Lindal vi, Josefin Runsteen vi,vla, voc, Leo Svensson Sander cello, David Stackenäs elg, Stina Hellberg Agback-harp, Mattias Ståhl vib, Dan Berglund b, Morgan Ågren dr, Sten Sandell voc, elektronik, Jennie Abrahamson voc.
Mining är klaviaturspelaren och kompositören Mattias Risbergs ambitiösa och högintressanta projekt som nu pågått i sex år, där han har samlat några av landets absolut främsta musiker inom jazz, impro, progressiv rock och konstmusik till en eminent ensemble. Mining är också namnet på en komposition, en svit, som uruppfördes i en gammal nedlagd gruva i Bergslagen i augusti 2018 och som även spelades in på första skivan Live in Stripa (2019). Efter denna har Mining släppt tre skivor: Zauberberg (2020), Krantzkommun (2022) och senast Magnitude the world (2023), samtliga på bolaget Kullen Reko. Ytterligare en skiva är på gång.
Om bakgrunden till projektet och musiken finns att läsa i JAZZ # nr.1, 2022 samt en senare intervju här https://orkesterjournalen.com/mattias-risbergs-magnitude-the-world/ om den fjärde delen i sviten Magnitude the world .
Jag har haft förmånen att få höra och se Mining vid ett flertal tillfällen och det är alltid en stor musikalisk upplevelse. På ett välfyllt och förväntansfullt Fasching hade ensemblen denna gång utökats till 15 musiker. Konserten blev även dokumenterad på film.
Den genomkomponerade musiken är skriven av Risberg, som hämtar sin inspiration från den progressiva rockmusiken på 70-talet, artrock, modernistisk konstmusik, jazz och folkmusik. Fina stämmor, ensembler och lysande solistiska framträdanden utmärker musiken och där till en komplex rytmik med snabba taktartsväxlingar. Varje stycke blir som en resa, man är med hela tiden. Den påtagliga friheten och öppenheten i musiken trots formen, möjliggörs av att det är musiker förtrogna med improvisation som framför den. Den har som helhet ganska lite med jazz att göra. Ändå tillförs musiken den där omisskännliga feelingen som bara jazzmusiker kan åstadkomma.
Jennie Abrahamson fina och för ändamålet helt idiomatiska sång som förstärktes av sånginslag från trumpetaren Susana Santos Silva, som också fick utrymme för solo, liksom violinisten Josefin Runsteen, som tillsammans med Eva Lindal och Leo Svensson Sander utgjorde stråksektionen. Sten Sandells röstkonst och recitation är helt hans egen.
Risbergs klaviaturspel och direktiv förmedlade med händer eller via en megafon, som också blir ett humoristiskt inslag. Fredrik Ljungkvist vilda och spräckiga baryton som tillsammans med Per Texas Johansson och Mats Äleklint ju är våra främsta blåsare på respektive instrument. Till den originella instrumenteringen hör Stina Hellberg Agbacks harpa samt David Stackenäs gitarr. Mattias Ståhls klangrikedom på vibrafon bidrar starkt till ensemblens sound. Det sammanhållande kittet med Dan Berglund på kontrabas och Morgan Ågren på trummor.
Låtaren var hämtade från skivorna som: Svit nr.5, Rubiks Globe, Krantzkommun, Who needs a story före paus och Sweet Science, Ping-Pong, Memento Mori, Extend efter.
Ett längre extranummer blev det som började ganska rockigt.
En ”bergsäker” kväll med stor sprängkraft med en av landets absolut bästa ensembler! Hoppas att Risberg ges möjlighet att fortsätta med projektet!
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här