Meny
Dragspelsjazz är en sällsynthet numera vilket gör gruppen Frankly Speaking lite extra intressant. Dragspelaren Markus Asp från Linköping har valt att lägga tyngdpunkten på Erik Franks klassiska inspelningar från 40-och 50-talen.
Om man lyssnar på flera av de inspelningar Erik Frank gjorde av sina egna kompositioner; ”Novelty Accordion”, ”Novelty Memories”, ”Noveltyflickan” och den sällan spelade pärlan ”Skipper´s Delight”, så är de hårt arrangerade med få egentliga solon, vilket verkar passa Markus och hans spelvänner (Johan Nilsson elgitarr, Glenn Fransson kontrabas och Joakim Sandén trummor) bättre än rena jazzlåtar.
De får plötsligt problem när det gäller att leverera ett improviserat swingchorus. Markus teknik är bländande och han kan verkligen Eriks spelsätt. Han rör sig med lätthet över klaviaturen och fraserar snyggt.
En liten undran har jag; efter att ha lyssnat på Erik Franks inspelning av ”Novelty Accordion” från 1968 där gitarristen Rune Gustafsson i ett parti spelar en understämma till Eriks dragspel (finns inte på inspelningen från 1944), undrar jag om inte Markus och Johan skrivit av fel. Det klingar nämligen falskt i vissa partier!
Man kan säga att Markus Asp och hans Frankly Speaking för en dragspelstradition vidare. De flesta dragspelare under 40- och 50-talen var inte och kallade sig inte för jazzmusiker, utan de var dansmusiker och det är där kvartetten hör hemma och det är där de har sin styrka. De spelar foxtrots med jazzfeeling och med Erik Frank som specialitet.
Frankly Speaking startade 2005 fick sin nuvarande sättning 2009 och har spelat på bl.a. jazzfestivalen i Linköping. 2011 kom deras debut-CD ” Novelty Stories”. I sommar ska de spela vid Ransäterstämman i Värmland.
Text & Foto: Tor-Björn Lyrhed
FRANKLY SPEAKING
16 februari, Bibliotekets Hörsal, Linköping
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här