SEVDA Sevda

Sevda
Recenserad i OJ 6-11

SEVDA
Sevda

Cd 1: Jazz i Sverige ’72: Taksim – Hicaz Dolap – Tamzara – Batum – Karadeniz – Makadonya – Cifte Telli – Karsilama

Cd 2: Sevda Live at Jazzhus Montmartre feat.Salih Baysal: Taksim – Misket – Ya Mustafa – Cifte Telli – Köcekce – Oyun Havasi – Cadirimin üstüne – Karsilama – Cadirimon üstüne (da capo) – Naciye – Kürt Ali

Exclusive collector’s edition 2 cd/plus bonus dvd /Caprice/CAP 21820/Naxos

Cd 1: Maffay Falay tp,flh, fl, p, Bernt Rosengren ts, fl, Gunnar Bergsten bs, fl, Ove Gustafsson b, Okay Temiz dr, darbuka, Akay Temiz darbuka, Salih Baysal violin, voc Insp Radiohuset Stockholm 1972.

Cd 2: Maffay Falay tr, p, darbuka, Gunnar Bergsten bs, Ove Gustaffson b, Okay Temiz dr,darbuka, Salih Baysal violin.Insp Jazzhus Montmartre Köpenhamn 1972
Dvd: Live on Swedish Televison 1972: Lineup: Se Jazz  i Sverige ’72

Betyg 4: ••••

Maffay Falay var en turkisk trumpetare som landade i Sverige under 1960-talet för att spela med Harry Arnolds Radiojazz Orkester. Han kom senare under denna spännande och produktiva period inom svensk jazz att spela med Don Cherry, Bernt Rosengren och Svenska Radio Jazzgruppen.

Den svensk-turkiska gruppen Sevda bildades 1971, med målsättningen att blanda turkiska folkmelodier och orientalisk rytmik med jazz.
Gruppen bestod ursprungligen av turkarna Maffay Falay trumpet, Salih Baysal violin och Okay Temiz trummor och darbuka, Akay Temiz darbuka  samt svenskarna Bernt Rosengren på tenorsax, Gunnar Bergsten på barytonsax och Ove Gustavsson på bas.

Deras första lp, där häxbrygden av multikulturella rytmer och toner introducerades, kom att bli den första skivan i Caprice-serien Jazz i Sverige som lanserades 1972. Lpn blev till efter en omröstning där läsare av musiktidskrifterna OJ och Rikskonserters egna tidning Tonfallet fick rösta fram en vinnare, och Sevda blev till slut vald att göra skivan.

Inspelningen ägde rum i en TV-studio inför en grupp vänner under en enda tagning. Albumet gav genklang runt om i Skandinavien och ytterligare en skiva släpptes samma år från en lyckad spelning i Köpenhamn, Live at Jazzhus Montmartre.

Efter sommaren 1972 upplöstes gruppen, men redan i juni 1973 återvände de framgångsrika turkiska musikerna till Sverige för att på nytt starta upp Sevda – nu förstärkt med Björn Alke på bas och Peter Smoliansky (Levande Livet, Rost) på darbuka. Efter att Sevda uppträtt på flera svenska festivaler gjordes en inspelning av konserten under Stockholm Jazz Festival, vilket resulterade i gruppens tredje och sista skiva, som gavs ut på bolaget Sonet, Live at Fregatten (1974 ).

Skivbolaget Caprice har nu paketerat gruppens två första plattor samt en bonus-dvd i en snygg box. Dvd:n innehåller material hämtat från tv-framträdanden som bygger på Jazz i Sverige-skivan. Albumet befäster ytterligare intrycket av vilket viktigt och vitalt musikaliskt klimat som rådde på den konstnärliga och musikaliska scenen under denna progressiva och kreativa period. Man kan inte låta bli att imponeras av hur förvånansvärt fräscht och spännande musiken fortfarande låter – nästan fyrtio år senare!

Nu väntar jag och hoppas innerligen att Caprice, som numera inte fått pengar att nyproducera musik, gräver i arkiven och även släpper Don Cherrys mästerverk, dubbel-lpn Organic music från 1972 med outgivet bonusmaterial!

Patrik Sandberg