♥ Alberto Pinton Quartet: Live in Japan

Wild Cat House (www.albertopinton.com)
Alberto Pinton bs, cl, Niklas Barnö tp, Yasuhito Mori b, Konrad Agnas dr. Insp. Gallery & Café Yamaneko-ken, Ogose, Japan, 11 februari 2017.

Musiken börjar dramatiskt med bas och trummor, så smyger sig Niklas Barnö och Alberto Pinton in. Stämningen är ödesmättad. Visst känner jag igen äldre frijazz-inspelningar i upptakten. Men skillnaden är nog att här stannar de liksom upp i precis det musikrum de markerar.
Varje stycke utforskas och varieras för sig – inte för att landa i något spektakulärt solo med ett kollektiv spräck. Kommer spräck är det konstnärligt motiverat i sitt sammanhang.
Musikerna vill aldrig vara någon annanstans än där de är.

Inspelningen är lyhörd, varje instrument kan zoomas in närhelst mina öron så önskar. Och det vill jag för här har ett gäng röststarka melodiker samlats, som gärna bjuder upp med litet ekon från jazzens historia. Här är Niklas Barnö magnifik. Han har tuggat i sig en blåsarkultur från Clifford Brown till Lester Bowie och Don Cherry utan att det någonsin hörs ansträngt. Allt är bara flygande fjäderlätt. Och det svänger fantastiskt. Hör bara hur han spelar mot Konrad Agnas trummor. Mycket skulle kunna sägas om Pintons eget spel. Ibland spelar han ensam för att omständligt kunna veckla ut musiken. Det verkar som om han var glömsk av att vi lyssnar. I ett nummer spelar Barnö och Pinton mot varandra i ett gemensamt vemod som övergår i ett drömlikt tillstånd. Barytonsaxen används som ett instrument fyllt av lyriska möjligheter. En tilltagande yrsel som det är underbart att höra. När Pinton & Co spelade på den japanska klubben spelades musiken in utan att de visste om det. Och det tackar jag för.

Thomas Millroth

Annonser
Annonser
array(13) { [0]=> int(55316) [1]=> int(55710) [2]=> int(55558) [3]=> int(55850) [4]=> int(55408) [5]=> int(55615) [6]=> int(55403) [7]=> int(51323) [8]=> int(55619) [9]=> int(54566) [10]=> int(55369) [11]=> int(55813) [12]=> int(50803) }