Meny
Blue Music Group (bluemusicgroup.com)
Arne Forsén p. Insp. juni och december 2018, Mattes turs polska insp. 1993 av Sveriges Radio.
Excentriske pianisten Arne Forsén har sedan tidigt 80-tal utmanat jazzens konventioner i samma anda som färgstarka jazzprofiler som Lasse Werner och Kurt Lindgren. Med Brus Trio skapade Forsén en tilltalande spännvidd i jazzen med lekfullt integrerade intryck från folkmusik och klassisk musik. Till sin hjälp hade han gästande musiker som Roscoe Mitchell, John Tchicai, Fredrik Nordström och Mats Äleklint. Improvisatörer som Paul Lovens och Phil Minton samt gambianske koramästaren Jali Alagi M’Bye är andra Forsén samarbetat tätt ihop med.
På nya soloskivan Visa från Dorotea dyker pianisten djupt ner i den traditionella svenska folkmusiken som inspirerat honom sedan unga år under uppväxten i Umeå. Mika Pohjola är medproducent ihop med Forsén och Jonas Knutsson står som konstnärlig rådgivare.
Stora delar av repertoaren är hämtad från spelmannen Sören Johansson, en nestor inom västerbottnisk folkmusik men också tidig spelkamrat till Forsén. Låtarna har arrangerats om och givits en mer obunden form i Forséns händer. Forsén har ett direkt tilltal, han besitter ett lätt men samtidigt perkussivt anslag och formar polskorna och visorna med både underfundig harmonik och rikhaltig melodik. På durklingande Polska från Stöde målar pianisten ut ståtliga jazziga ackord i Jan Johanssons anda. Linus vals rymmer finurlig melodik, precis som charmiga gånglåten Gatans Parlament. J A Anderssons polska stöps om snyggt i en mer barock dräkt. På Steinway & GrandPa för Forsén ett musikaliskt samtal med sin dragspelande farfar Sven när han preparerat flygeln med skruvar, gem och suddgummin för att fånga en dov, mystisk stämning.
Visa från Dorotea är en skiva fylld av värme och lekfullhet som går rakt in i hjärta och själ.
Patrik Sandberg
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här