Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/tidningenjazz/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/tidningenjazz/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/tidningenjazz/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/tidningenjazz/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/tidningenjazz/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

♥ Daniel Bingert: Berit in Space

Moserobie (www.moserobie.com)
Daniel Bingert komp & arr, Karl Olandersson tp, Jonas Kullhammar as, Per Texas Johansson ts, Charlie Malmberg p, Torbjörn Zetterberg b, Moussa Fadera dr. Inspelad i Stockholm 7 maj 2019.

Daniel Bingerts cd omfattar tio kompositioner med potent och varierad jazzmusik. Långa, härliga toner baserade på vacker harmonik. Konsekventa och varma treklanger orsakande spänning och häpnad utförda av en inspirerad blåsartrio. Karl Olandersson ger, med Harmon mute på trumpeten, en antydan till Miles Davis femtiotalsspel. Texas Johansson följer med långa svepande och fylliga toner. Detta innan Jonas Kullhammar överraskar med en skur av toner. Vilken sällsynt musik de skapar! Bakom blåsarna Torbjörn Zetterberg med fasta bastoner och en kraftfull rytmisk swing. Till detta adderar Moussa Fadera mjukt pulserande slag på sina trummor. Charlie Malmberg lägger rakt igenom fina ackordmattor. I ett nummer för dessutom Charlie Malmbergs sina händer över klaviaturen och manar fram en spännande följd av dissonanser. I några kompositioner spelar Karl Olandersson öppet. Men byter även vid några tillfällen till wah wah-sordin samtidigt som han skapar ett growlande ljud. Olikarten i både kompositioner och utföranden ger intryck av att musiken är inspirerad av olika tidsskeden inom jazztraditionen. Utan att droppa fler förebilder än som redan gjorts finner man att Texas Johansson har funnit en hel del i sitt instruments femtiotals-tradition att ta till sig. Hans balanserade toner, litet återhållna, framförda utan brådska är någonting helt för sig. Hans tonstötar och rörelser över skalorna bär fram en specifik musikalitet. Avspända är också tonerna som Kullhammar och Olandersson bjuder lyssnaren. Genomgående observeras ett avmätt vemod kantad av en lätt sorgsen märkning. Något som inte minst hörs tydligt i Charlie Malmbergs spel. Det var längesedan en nyproducerad jazzplatta med slikt innehåll drabbade min cd-spelare med sådan kraft.

Leif Wigh

Annonser

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterat

Annonser
array(12) { [0]=> int(54790) [1]=> int(54731) [2]=> int(54639) [3]=> int(54735) [4]=> int(54707) [5]=> int(54787) [6]=> int(51323) [7]=> int(54382) [8]=> int(54715) [9]=> int(54566) [10]=> int(50803) [11]=> int(54541) }