Meny
Brus & Knaster (Playground)
Daniel Karlsson p, synth, Christian Spering b, Fredrik Rundqvist p. Insp. Runmarö 2019.
Fuse Number Eleven är pianisten Daniel Karlsson Trios sjätte studioalbum sedan debuten Das Taxibåt (Brus & Knaster, 2013). Producent är återigen Göran Petersson och skivan är inspelad – som trions alla tidigare album – i Runmarös anrika konsertlokal. Albumtiteln anspelar på proppskåpet i studion, där säkring nummer 11 alltid måste skruvas ur när inspelningslampan lyser, annars går det åt skogen.
Trion med pianisten Daniel Karlsson, basisten Christian Spering och trumslagaren Fredrik Rundqvist skapar oemotståndlig musik i skarven mellan klassisk jazz och konstmusik. Denna gång inkorporerar man elektronik i ljudlandskapet mer än tidigare. Rymd och lätthet förenas i sound och komposition i tätt samspel. Även rytm och stämning är primära faktorer och man fortsätter att jobba med fantasieggande tematik och collagemetodik som på de tidigare albumen. Kompassen är inställd på en energisk framåtrörelse, den utsökta ljudbilden ligger i förgrunden vilket skapar en känsla av att lyssnaren är på plats vid inspelningen.
Karlsson visar upp sin enastående förmåga att förena rytm och melodi, inte bara i själva pianospelet utan också i grupparbetet – vilket han också visat genom åren i sina samarbeten med Oddjob och Magnus Öström Group. Flera spår präglas av fri och sökande improvisation då bandledarens känsla för klangfärger står i fokus. Modulatorer och analoga synthar samsas i ödesmättade Popiyah, konstmusikaliska Metropolis och minimalistiska Walk The Earth med tydliga blinkningar åt både Keith Jarrett, Terry Riley och Iannis Xenakis.
Det var en himla tur att säkring nummer 11 höll vid inspelningen för det här är det mest spännande och vitala DKT skapat sedan albumet Fusion For Fish (Brus & Knaster, 2014) som prisades med Gyllene Skivan!
Patrik Sandberg
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här