Meny
Nonesuch (Warner)
Joshua Redman ts, Aaron Goldberg p, Reuben Rogers b, Gregory Hutchinson dr. Insp i New 8–9 maj 2018.
Fjolårets Still Dreaming (Nonesuch) var en hyllning till Redmans far, den legendariske saxofonisten Dewey Redman och gruppen Old and New Dreams där bland andra Don Cherry ingick. En djupt innerlig skiva, där Redman personligt formulerade och varsamt uppgraderade fadersarvet. Nyligen släppta Come What May belyser och fokuserar på en annan sida av Redmans persona, den intensive lyrikern. Kvartetten har funnits i dryg 20 år och har tidigare släppt två plattor: Beyond (2000) och Passage of Time (2001). Även om det senaste skivsläppet dröjt har medlemmarna kontinuerligt spelat samman i olika konstellationer. Och det märks direkt att det här är ett mycket samkört gäng, vilka intuitivt och momentant läser varandra, fördjupar och utvecklar spelplanen. Allt material är skrivet av Redman med stora frihetsgrader för de övriga att sätta sin prägel och göra avtryck. Inledande Circle of Life blir en programförklaring till vad som komma skall, ett cirkulerande, hypnotiskt stycke där grundtemat repeteras och moduleras med ökande intensitet. Ett arbetssätt som återkommer på flera spår, framförallt är det utväxlingarna mellan Redman och pianisten Aaron Goldberg som vidgar det melodiska spektrat. Detta gäller såväl de mer koncist återhållna balladerna som de mer temposnabba kompositionerna. Kompet med basisten Reuben Rogers och trumslagaren Gregory Hutchinson har både understödjande och drivande roller med stor självständighet. Samtidigt som det lyriskt sammanhållna står i förgrunden, så finns det gott om dynamiska och improvisationsfyllda stickspår som skapar både bredd och djup i de melodiska strukturerna. Att Joshua Redman är en av de mest betydelsebärande saxofonisterna i Sonny Rollins anda förblir ingen hemlighet på Come What May.
Ulf Thelander
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här