Meny
Stunt Records (Plugged)
Klas Lundquist as cl, Jan Harbeckts, Tobias Wiklund co, Magnus Wiklund tb, Magnus Hjorth p, Lasse Mörck b, Snorre Kirk dr. Insp i Köpenhamn 1-2 juni 2016.
Den i Köpenhamn boende norrmannen Snorre Kirk lägger här sin tredje utgåva med skandinavisk septett till de tidigare, Blues Modernism från 2012 och Europa från 2015. För mig som var obekant med de båda tidigare blev det en bomb. Kirk står för samtliga kompositioner och finessrika arrangemang. Han visar en häpnadsväckande kreativ färdighet i Duke Ellingtons fotspår, då och då kryddad med lite Charles Mingus, om man nu måste göra referenser till jazzhistorien. Men detta är Snorres musik och han jobbar inte med den numerär Ellington hade tillgång till. Det glömmer man för han får det hela att låta storband med unisona stämmor på enbart kornett, trombon och två träblås. Stämmor som har både stuns och sväng av ett slag som man sällan stöter på i nutida jazz. Arrangemangen innehåller många finesser och framförs av inspirerade och skickliga musiker.
En låt som faller utanför storbandsramen, Port Lights, spelas enbart på piano, bas och trummor. Den förefaller inspirerad av Fleurette Africaine, som Duke skrev till det legendariska trioalbumet Money Jungle, med Charles Mingus och Max Roach. Port Lights innehåller en liknande upprepad, suggestiv och ödesmättad pianoklang, som dröjer kvar länge i huvudet på lyssnaren.
P-O Larsson
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här