Meny
ECM 2415 / Naxos / Tid 89 min.
Tigran Hamasyan p, Arve Henriksen tp, Eivind Aarset g elektronik, Jan Bang elektronik, live sampling. Insp i Lugano 2014.
Pianisten Tigran Hamasyan är en mycket originell och egensinnig musiker med en minst sagt brokig diskografi. Född i Armenien 1987, började som treåring spela piano och flyttade till Los Angeles då han var sex. Blev tidigt betraktad som underbarn, vann Montreux Jazzfestivals pianotävling vid 11 års ålder och några år senare den prestigefyllda Thelonious Monk International Jazz Piano Competion. En viktig influens och även mentor har varit Herbie Hancock, där framförallt dennes genremässiga mångsidighet tilltalade Hamasyan. Detta återspeglas också i de egna skivsläppen där folkjazz mixas med rockelement, elektroniska inslag, körer och mer friformartad konstmusik. De senaste åren har Hamasyan fördjupat sig i armenisk folkmusik och 2015 gjorde han pianotranskriberingar och arrangemang för en kammarkör i projektet Luys i Luso utgivet på ECM samma år. I samband med detta kopplade producenten Manfred Eicher samman honom med trumpetaren Arve Henriksen, gitarristen Eivind Aarset och livesamplaren Jan Bang – vilken Hamasyan mött tidigare i ett duosammanhang – för en tredagars livesession i studio. Resultatet, dubbelcd:n Atmospheres, blev ett både lyckat och högintressant möte med många mervärden mellan fyra personliga och profilerade musiker. Utgångspunkten var ett antal folkmelodier av den armeniske mystikern, prästen och kompositören Komitas (1869-1936) som Hamasyan överfört och arrangerat, vilka i livesituationen kollektivt bearbetas och processas i ett antal så kallade Traces. Ungefär två tredjedelar av materialet består av Traces, vilka ofta inleds med att Hamasyan eller Henriksen formulerar en fras, tar upp ett tema eller melodifragment som de övriga kommenterar, utvecklar eller bryter ned där den melodiska karaktären mestadels ändrar form och skepnad flera gånger. Rollerna i gruppen är tämligen fasta, där Hamasyan och Henriksen står för merparten av soloarbetet och drivet i improvisationerna, medan Aarset och Bang tar hand om mellanrummen och ramverken. Hamasyan har en oftast melodiskt, vemodig grundton i sina spelupplägg och arbetar med tempoförskjutningar, pauseringar vilket gör att inpassen ibland blir övertydliga, hänger fritt med mycket tidsrymder kring sig. Henriksens bräckliga och ödsliga spelstil med stark ambience kompletterar, nyanserar och skapar dynamik, inte minst då han låter trumpeten låta som en flöjt, medvetet härmande den armeniska flöjten duduk med dess karakteristiska övertoner. Som skivans titel anger så finns det både rikligt med rymd men också starka stämningslägen i de öppna utkasten och här fyller Aarsets subtila ljudlandskap en viktig funktion i att länka samman, rama in och hålla ihop de eteriska spelutfallen. Likså Jan Bangs livesamplingar – där han återför, delar upp eller multiplicerar Hamasyan respektive Henriksens inlägg – har en fördjupande, förstärkande och förtätande effekt. Atmospheres är en mångbottnad platta, lättillgänglig i vissa avsnitt med en vacker och kontemplativ yta men även svårfångad i andra med komplexa underströmmar av mer mörka och elegiska inslag.
Ulf Thelander
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här