Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/tidningenjazz/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/tidningenjazz/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/tidningenjazz/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/tidningenjazz/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

Warning: Trying to access array offset on value of type bool in /home/tidningenjazz/public_html/wp-content/plugins/elementor-pro/modules/dynamic-tags/tags/post-featured-image.php on line 39

2 x Christian Meaas Svendsen

Katariin Raska & Christian Meaas Svendsen
Finding Ourselves in All Things

Nakama (nakamarecords.no)
Katariin Raska torupill (estnisk säckpipa), Christian Meaas Svendsen b. Insp i Norge nov 2018.

Yong Yandsen/Christian Meaas Svendsen/Paal Nilssen-Love
Hungry Ghosts

Nakama (nakamarecords.no)
Yong Yandsen ts, C. Meaas Svendsen b, Paal Nilssen-Love dr. Insp i Kuala Lumpur okt 2018.

Två inspelningar från Christian Meaas Svendsens egna skivbolag, Nakama Records. Och två samarbeten med två för mig okända musiker. Estländska Katariin Raska och Yong Yandsen från Malaysia. Båda albumen innehåller fritt improviserad musik med lite olika karaktär. Meaas Svendsens inspelning med Raskas säckpipa innehåller musik som håller sig kring några få toner/ljud, som upprepas med mycket små minimalistiska förändringar. Jag gissar att det är säckpipan som är mest statisk kring ett kort motiv, medan Meaas Svendsen bakom detta arbetar frenetiskt med en stråke på sina bas-strängar. I alla fall i det första stycket av två. Det andra bygger mer på långa bordun-stämningar och har ett långsammare tempo. Båda musikerna håller sig kvar i ett lägre tonregister. Statisk musik som är klart svår att hitta in i!

Samarbetet med Yong Yandsen och Nilssen-Love är mer ”traditionell” fri impro. Ett enda cirka 40 minuter långt stycke som börjar i intensivt spel från både saxofon och trummor. Meaas Svendsen försöker skapa lite lugn och sammanhang med sitt basspel och sakta lugnar alla ner sig så att det hela mot slutet blir nästan stillsamt. Fast bara nästan! Intensivt och bitvis intressant.

Jan Strand

Annonser

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterat

Annonser
array(12) { [0]=> int(54787) [1]=> int(51323) [2]=> int(54541) [3]=> int(50803) [4]=> int(54735) [5]=> int(54707) [6]=> int(54731) [7]=> int(54382) [8]=> int(54566) [9]=> int(54790) [10]=> int(54639) [11]=> int(54715) }