Meny
Mack Avenue
Aaron Diehl p, Paul Sikivie b, Greg Hutchinson d. Insp. i Sear Sound, New York, februari 2019.
I sin berättelse om sin osedvanligt omfångsrika pianoutbildning gör Aaron Diehl oss uppmärksamma på att han redan före tonåren hade knutit vänskapsband med sin jämnårige instrumentkollega, Eldar Djangirov. Så det kan inte komma som någon överraskning att dessa två unga himlastormande pianolejon liknar varandra på avgörande områden: de har bägge sökt inspiration hos de stora jazzpianisterna, de har bägge starka intryck från partiturmusiken och praktiserar den också och så är de otroligt tekniskt begåvade.
Bägge är dessutom, om man ser till deras ålder, ganska konservativa jazzmusiker – något som Diehl nog huvudsakligen har från Wynton Marsalis, som han samarbetade med tidigt i karriären. Men medan Marsalis söker sig tillbaka till New Orleans söker sig Diehl tillbaka till den romantiska eller impressionistiska europeiska musiken.
På denna hans tredje utgivning i eget namn präglas nästan alla teman och fraser av något kvasiklassiskt. Dessutom spelar han med ett så silkesmjukt och delikat anslag att min första tanke var att det var Maria Joao Pires som hade släppts lös i jazzen. Men rytmiskt är Diehl rörlig och dynamisk som en fullblods-jazzmusiker liksom han är en förnämlig improvisatör. Till skillnad mot den tidigare omtalade Eldar är han på ett suveränt sätt i stånd till att spänna ut sina figurer över många skiften i de teman som ligger under.
I Diehls eklektiska approach defilerar en ändlös rad av stora pianister förbi lyssnaren, främst John Lewis och Sir Roland Hanna som levererat var sitt tema samt, till överflödighet, Ahmad Jamal och dennes bruk av pausen som ett musikaliskt verktyg. Men överallt i hans delikata – men också lite nonchalanta – fabuleringar slår den partiturmusikaliska bildningen igenom, inte minst när han som epilog spelar en av Philip Glass pianoetyder och avslöjar varför han samtidigt med jazzkarriären också är en internationellt firad uttolkare av minimalismen.
Peter H. Larsen
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här