Meny
Bach Jazz
Bach Jazz
Jazz by Bolero (bolerorecords.se)
Emil Carlsson Rinstad (p, voc), Magnus Bergström (b), Ola Winkler (dr).
Insp. Göteborg 2023.
När jazzmusiker tar sig an klassisk musik vänder de sig, törs jag säga, oftast till barocken med dess pulserande rytmer, eller till impressionismens stämningsmåleri. På skivan Bach jazz är det förstås det förstnämnda som gäller. Trion – med Emil Carlsson Rinstad piano, Magnus Bergström bas och Ola Winkler trummor – har här bearbetat Bachs musik varsamt och känsligt och utan att göra våld på originalkompositionerna. Låtarna är genomgående ganska korta, ibland till och med under tre minuter; själv hade jag gärna sett att musikerna tillåtit sig att sträcka ut i längre solon, i alla fall någon gång.
Gruppen har valt att tolka några av Bachs mest kända stycken. Kompositionerna har man hämtat från bland annat Das wohltemperierte Klavier, orkestersviterna, de franska sviterna, liksom också från en flöjtsonat och ett orgelstycke. Mest överraskande är kanske tolkningen av H-mollmässans överjordiskt vackra Agnus Dei, där Carlsson Rinstad tar sig för att sjunga texten med en spröd – närmast blyg – stämma. Effekten blir rörande, faktiskt.
Även de två varianterna från Bachs cellosvit nr 6 sticker ut: på Zauberer härmar trion speldosans mekaniska spel och på Galanteries hummar musikerna först den långsamma melodin. När de tystnat hörs bara trummorna, som efterhand långsamt dör ut. På detta effektfulla sätt avslutas Bach Jazz.
I sitt slag är skivan en liten pärla, och musiken som gjord att framföras i kyrkor.
Jörgen Östberg
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här