Meny
Abrovinsch Records
Channa Riedel voc, Gustav Davidsson tr, Pelle Westlin ts, kl, Joel Haag g, Karl Magnus Andersson p, Anton Jonsson dr. Inspelad i Studio Glasfågeln, juni 2018.
Med Beloveds debutalbum kliver ännu en Riedel upp på den svenska jazzscenen. Channa Riedel, som leder den unga gruppen, är dotter till Georg och syster till Sara, båda mycket välbekanta för denna tidnings läsare. Dessutom är hon skribent i denna tidning.
Beloveds har förvisso funnits ett tag men ännu inte gjort sig något större namn. Att de spelat ihop sig ordentligt sedan bildandet 2016 är ändå tydligt på den fina och mångfacetterade debuten som sätter fokus på texterna lika mycket som musiken.
Det mesta av musiken har skrivits av Channa Riedel. Hon har också skrivit några texter men annars är det kända namn som Karin Boye, Vladimir Majakovskij och Stig Dagerman som tonsatts.
Såväl text som musik präglas av en retrovibb från det proggiga 70-talet, inte minst den av Cornelis Vreeswijk översatta Victor Jara-låten Rätten till ett eget liv som blir till en återblick på Vietnamkriget och väcker minnen av den svenska FNL-rörelsen.
Inte mig emot, Channa Riedel sjunger den så där teatralt sakligt som var ett ideal på 70-talet och bandet spelar med en känslig bångstyrighet som känns sympatisk, toppad med ett härligt stökigt tenorsolo av Pelle Westlin.
Ibland, när det blir lite för mycket skojig kabaré, Fria Pro och proggig visa, är det som att laddningen försvinner och musiken får karaktär av pastisch. Desto bättre när septetten lägger sig nära Liberation Music Orchestra, som i Natt, låt fången fullborda sin klagan.
Dan Backman
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här