Meny
Recension från OJ # 1 -2009
Under en lång följd av år har Carin Lundin sjungit jazz, hon har både rutin, folklighet och kunnande. Hon är väl hemmastadd med standardrepertoaren, men här blandar hon olika sorter på ett övertygande sätt. Ännu har hon inte fått det där stora genombrottet, kanske denna, som kan vara hennes tredje cd, sätta hennes namn på jazzkartan. För några år sedan sjöng hon i kören bakom Lasse Berghagen i Allsång på Skansen.
Carin har en mogen röst och sjunger med friskhet och känsla. Hon är kanske inte de stora uttryckens sångerska, hon föredrar ett mera sofistikerat sätt att tolka texterna. Hennes röst har både integritet och innerlighet.
På Smulor och parafraser blandar hon friskt jazzstandards både på engelska och svenska, latinamerikanskt, visor och sånger med egna texter. Det är en mix som väl fungerar. Carin låter oss på ett angenämt sätt åter få uppleva gamla fina i stor sett bortglömda sånger. Det känns både modigt och roligt och fyller verkligen en funktion.
Den musikaliska uppbackningen går inte av för hackor. Johan Setterlinds avspända, smått lyriska trumpetspel skapar stämningar liksom Mattias Algotssons intelligenta pianospel. Övriga musiker drar också förtjänstfullt sitt strå till stacken.
En omväxlande och musikaliskt högtstående produktion som visar vad ung svensk jazz kan förmå.
Kylskåpspoesi – Jag kan se dig när – Ramanagaram – Min vals – Han är bra tokig ändå – Längtans samba – I can’t give you anything but love – Oh oh Baby – Historie d’un amour – När min vän – Himlen är av stjärnor full – Marionetterna.
Prophone PCD 095 / tid 41 min
Carin Lundin v, Johan Setterlind trp, slaginstr,
Erik Söderlind g, Mathias Algotsson p, fender rhodes,
hammondorg, Mattias Welin b, Daniel Fredriksson dr. Insp i OAL-studio, Sollentuna, aug 2008.
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här