Dominique Pifarély Quartet: Tracé Provisoire

(ECM/Naxos)

Det är ljusår mellan de flesta jazzintresserades spontana uppfattning av fransk jazzviolin, personifierad av Stephan Grappelli, och på vilket sätt detta instrument trakteras i fransk improvisationsmusik i dag. Dominique Pifarély har nu i ett par decennier fört facklan vidare från Grappelli. Borta är nu Grappellis fundament av swing och hetsig romamusikinspirerad frasering. Pifarély bygger sin musik på Schönberg: poly- och atonalitet, instrumentet som ljudgivare snarare än som melodibärare. Teman och modulationer är inte helt utan referenser till jazzhistoriska fenomen men speciellt på grund av musikens rytmiska bas – ostinater eller oorganiskt framförda repetitiva figurer – förekommer Pifarélys musik mig kylig och laboratoriepräglad. Musikernas stora instrumentala och harmoniska insikt kan inte döljas men musiken andas i mina öron inte fritt och sluter sig därmed om sig själv.

Peter H Larsen

Annonser

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterat

Annonser
array(12) { [0]=> int(54382) [1]=> int(54715) [2]=> int(54790) [3]=> int(54707) [4]=> int(54566) [5]=> int(54735) [6]=> int(51323) [7]=> int(50803) [8]=> int(54731) [9]=> int(54639) [10]=> int(54541) [11]=> int(54787) }