Meny
Evil In Oslo
Rune Grammofon RLP2184 / Border / Tid: 70 min.
Hedvig Mollestad Thomassen git, Ellen Brekken bs, Ivar Loe Bjørnstad dr. Insp live på John Dee och Buckley’s Oslo 2016.
Black Stabat Mater
Rune Grammofon RCD2183 / Border / Tid: 33 min.
Hedvig Mollestad Thomassen git, Ellen Brekken bs, Ivar Loe Bjørnstad dr. Insp. Oslo 2016
Norges kanske mest banbrytande och spännande trio just nu är tillbaka! Med tre fullängdssläpp i bagaget satsar Hedvig Mollestad Trio nu på stort och släpper två skivor samtidigt: Evil in Oslo och Black Stabat Mater. Likt de flesta norska jazzrock/avantgarde-banden ligger även denna grupp på Rune Grammofon, men de sticker ut från mängden med originellt sound. De är extremt tajta och har turnérat flitigt. Men varken soundet och gruppen skulle vara de samma utan Ellen Brekkens fantastiskt lyriska, tighta och in-your-face basspel. Det skulle inte heller vara samma band utan trummisen Ivar Loe Bjornstads dynamiska trumspel och läskigt övernaturliga rytmiska sinne. Dessa två i kombination med Mollestad på gitarr är verkligen det bästa av världar!
Evil in Oslo spelades in på klubbarna John Dee och Buckley’s i Oslo. Denna liveskiva sammanfattar trions musik från deras tre första skivor och det är en levande liveskiva där man får åka med på en vild färd. Hedvig Mollestad lirar gitarr som en gud och med Brekken och Loe Bjørnstad är lyssnaren i tryggt förvar.
Black Stabat Mater känns som en naturlig utveckling från den tidigare Enfant Terrible. Kraften och riffandet finns kvar men de har tagit ett steg ut i friare och öppnare ljudlandskap. I låtar som In the Court of the Trolls är de till exempel kvar i samma groove som temat (ett fräckt 11/8 tema, till alla progrockfanatikers glädje), och Mollestad får glida ovanpå. Det finns mer tid och plats för solon och improvisationer. De har även mer tid till att utforska sounds och framförallt bygga saker tillsammans och ta chanser som gör musiken mer oförutsägbar.
Fem år debuten sammanfattar de musiken på ett ärligt vis på liveskivan Evil in Oslo, och med studioskivan Black Stabat Mater låter de oss blicka in i framtiden. Hedvig Mollestad Trio tänjer ytterligare på gränserna och gör något mer, de revolutionerar!
Charlotta Andersson
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här