Meny
Umlaut Records (www.umlautrecords.com)
Pat Thomas p, Joel Grip b, Antonin Gerbal dr. Insp. i Japan, Knuttel House 23 november 2018.
Pat Thomas är en explosiv, perkussiv pianist i frijazz och friform, ändå tänker jag alltid på Art Tatum och Oscar Peterson då jag hör honom. Han spelar litet i den rasande orkestrala andan där pianot bredbent och virtuost ställer sig längst fram i musiken och fyller scenen i hela dess bredd och djup. Så är det också här. Tillsammans med Joel Grip och Antonin Gerbal är detta en klassisk pianotrio. Men ändå inte riktigt. Mer en flod av toner och kast i stämningar, och de forslas hela tiden över från klaviaturen till basen och slagverket. Intensiteten är möjlig därför att Gerbal-Grip är så starka, rytmiska, föränderliga att de hörs beredda på allt; gång på gång fångar de upp fraser, toner, melodier och fortplantar dem i små explosioner. Beredda att kasta sig från fritt flöde till drivande triospel. Sällan hörs bättre komp. Alla tre håller hårt i varandra men Thomas håller hårdast i musiken. Av och till tycker jag han lyssnar för litet på de infall som rikligt flödar i kompet, helt upptagen av intensiteten i sitt eget spel. Och han känns nöjd med hur kompisarna lyfter honom ännu mer. Men efter några genomlyssningar kommer jag på mig att intensivt lyssna till Gerbals klara, viga, snabba slagverk. Det finns en klarhet, trots allt, där alla infall och stämmor är sina egna vyer.
Thomas Millroth
Som prenumerant på tidningen JAZZ kan du här logga in och läsa låsta artiklar och alla tidigare nummer.
Inte prenumerant ännu? Prenumerera här